Interviu cu Andreea Micu, acționar AVINCIS. Cum se crește o afacere cu vinuri

18 august 2017 - 11:45 - 1


Cum se prezintă piața de vinuri din România în condițiile în care românii consumă în medie 25 de litri per capita pe an, iar exporturile sunt aproape inexistente (mai puțin de 5%, spre deosebire de Bulgaria care produce mult mai puțin și exportă în unii ani 70 – 80% sau de Ungaria care, la fel, produce mult mai puțin vin ca România și exportă 50 – 60%) aflăm de la Andreea Micu, acţionar al Avincis.

România făcea parte, până în anul 2010, din Top 10 cei mai mari producători de vinuri la nivel mondial. În 2015, țara noastră era al cincilea cultivator cu viţă-de-vie în UE, dar ocupa de abia pe locul 19 în Uniunea Europeană din punct de vedere al exporturilor, aflându-se la mare distanță față de marile puteri exportatoare, Franţa şi Italia. Cu toate că nu exportăm pe cât ar trebui și păstrăm vinul acasă, depășim în continuare, la producție, țări consacrate precum Australia sau Portugalia.

AVINCIS, afacere de familie care merge mai departe de producția de vin, fiind și „o deschizătoare de drumuri în zona turismului oenologic”, este condusă de Valeriu Stoica, Cristiana Irinel Stoica, fiica lor, Andreea Micu şi mama Cristianei – Emilia Chiriţescu.

Jurnalistii.ro: Vinurile AVINCIS sunt produse doar din viță-de-vie din Drăgășani? Cât din producție merge la export și la ce prețuri comparativ cu cele practicate în România?

Andreea Micu: Vinurile AVINCIS sunt produse din viță-de-vie plantată pe cele aproximativ 43 ha ale podgoriei noastre din Drăgășani. În prezent, exporturile noastre deţin o pondere de 15 – 20% și exportăm în țări precum Anglia, Belgia și Japonia. Pentru viitor sondăm pieţele din SUA şi Canada.

Pentru prețurile la export aplicăm un discount mai generos fiind vorba despre comenzi mai mari cantitativ. De asemenea, atât importatorul, cât și exportatorul, suportă cheltuieli suplimentare (cerințe diferite de etichetare, transport, promovare) și trebuie găsit un echilibru între interesele fiecăruia.

Ce cifră de afaceri ați avut anul trecut și cât estimați pentru anul în curs? Care sunt principalii competitori ai vinurilor AVINCIS?

Cifra de afaceri în anul 2016 s-a apropiat de 1 milion de euro, însă nu este relevant deoarece avem încă amortizări în derulare. Pentru anul în curs sperăm să păstrăm echilibrul între venituri și cheltuieli astfel încât afacerea să continue să se autosusțină. Orice eventual profit este imediat reinvestit în echipamente agricole şi de cramă, în vederea creşterii calităţii lucrărilor agricole, viticole şi a proceselor de vinificaţie. Urmează sa continuăm investițiile aferente suprafețelor viticole recent plantate.

Principalii noștri competitori sunt micii producători de vinuri premium care, ca și noi, pun accent pe calitate în detrimentul cantității.

Ce ne puteți spune despre piața de vinuri din România? Cât de competitivă este în comparație cu alte piețe (Franța, Italia) și ce credeți că-i lipsește pentru o mai bună recunoaștere pe plan internațional?

Piaţa vinurilor din România este una atipică întrucât există pe de o parte o zonă a vinului produs în gospodării, nedestinat comercializării, iar consumul acestui tip de vin ocupă o mare parte din piaţa vinurilor româneşti. Pe de altă parte, există şi un consum de vin de la producătorii suprafeţelor viticole foarte mari (de ordinul milioanelor sau chiar al zecilor de milioane de sticle). În fine, segmentul cel mai important, dar şi cel mai mic al pieţei vinurilor româneşti, este acela al producătorilor mici si mijlocii preocupaţi în primul rând de calitatea producţiei.

Dacă în urmă cu zece ani cererea pe acest segment premium era mai mare decât oferta, treptat oferta a depăşit cererea, în prezent activând mulţi producători. Deşi segmentul consumatorilor de vin premium nu este încă foarte mare, e necesar ca acesta să crească şi acest lucru este posibil în primul rând prin creşterea culturii vinului în România.

Printre alte tendinţe se numără şi aceea că vinurile seci roşii şi albe predomină segmentul de vinuri premium, consumul de vin roşu echilibrează consumul de vin alb, iar în ultima vreme există o tendinţă de creştere a consumului de roze şi de spumant.

Pentru recunoaștere internațională, producătorii de vinuri premium din România ar trebui să mizeze pe soiuri de vin autohtone. Spre exemplu, noi la AVINCIS cultivăm soiuri originale precum Crâmpoşia, Negru de Drăgăşani, Fetească Regală şi ne bazăm pe acestea pentru a cuceri piaţa internaţională, aflată în căutare de noi tendinţe.

De asemenea, ar fi de ajutor elaborarea unei noi politici de promovare a brandului de ţară. Producătorii români sunt dezavantajaţi în raport cu competitorii lor din alte ţări. Astfel, producătorii din Austria, Franţa, Germania, dar şi cei din Croaţia, Slovenia, Bulgaria, Republica Moldova, au o politică de promovare a brandului de ţară mult mai agresivă, mai coerentă şi mai eficientă.

Cum aveți de gând să vă extindeți atât la nivel de portofoliu, cât și la nivel de capacitate de producție?

Planurile noastre de viitor se axează mai degrabă pe extinderea reţelei de vânzare atât în Bucureşti cât şi în ţară. De asemenea, în curând vor intra pe rod noi suprafeţe viticole astfel încât ne așteptăm la o creştere a producţiei de vin. Totodată, am decis să facem investiţii în echipamente agricole şi de cramă în vederea creşterii calităţii lucrărilor agricole, viticole şi proceselor de vinificaţie.

În fine, o parte semnificativă a resurselor noastre umane şi financiare este direcţionată spre dezvoltarea segmentului oenoturistic.

Nu în ultimul rând, investim în mod constant în promovarea brandurilor noastre existente, AVINCIS și Vila Dobrușa, pe toate canalele de comunicare disponibile.

Ce fel de experiențe oenoturistice organizați? Există o perioadă anume, aveți o agendă prestabilită pentru, de exemplu, degustări de vinuri? Ce prețuri au pachetele speciale de tipul sejururilor turistice, cu mese incluse, degustări de vinuri, tur de cramă şi plimbări în vie? Câte astfel de evenimente aveți pe durata unui an?

Crama AVINCIS este o deschizătoare de drumuri în zona turismului oenologic. Pe domeniul Vila Dobrușa pe care se află crama AVINCIS, punem la dispoziţia vizitatorilor noștri 10 camere moderne complet echipate, 3 apartamente amplasate deasupra cramei cu o vedere impresionantă asupra domeniului, viei şi râului Olt, teren de sport (tenis, baschet, volei) şi spațiu special amenajat pentru degustare de vinuri. Oaspeţii AVINCIS pot rezerva un sejur turistic cu mese incluse, degustări de vinuri, tur de cramă şi plimbări în vie.

Preţul de pornire al pachetelor noastre oenoturistice este de aproximativ 80 euro/persoană pe noapte.

În acest moment accentul se pune pe turismul de week-end, însă noi dorim să încurajăm oaspeții noștri să ne viziteze și în timpul săptămânii, în orice perioadă a anului.

Organizați și alt gen de evenimente pe domeniul Vila Dobruşa, ca de exemplu nunți?

Evenimentele organizate pe domeniul Vila Dobrușa au ca punct de plecare degustarea de vinuri. Găzduim evenimente culturale, expoziții de pictură, concerte în aer liber sau team building-uri.

Citește și: Fonduri de aproape 50 de milioane de euro pentru producția de vin


Ne-ar plăcea să aflăm ce crezi despre cele de mai sus...

comments icon 1 comment
bookmark icon

One thought on “Interviu cu Andreea Micu, acționar AVINCIS. Cum se crește o afacere cu vinuri

  • Valeriu Stoica – indiferent de trecutul avut este o activitate mult mai laudabila si de urmat pentru cit mai multi asemenea lui. Pe aceasta munca se bazeaza adevarata crestere economica a tarii. Nu pe afaceri cu Statul la care dai spaga si te faci ca prestezi lucrari pentru popor. Ar trebui cit mai multe asemenea articole in presa. De astfel de stiri este nevoie. Catastrofe umane si in natura am avut si avem in fiecare secunda. Inclusiv la virful tarii. Sintem plini de efectele acestor idioti.

    0

Write a comment...

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *