Cum să fim cumpătați la masa de Paști. Sfatul nutriționistului Cristian Mărgărit

15 aprilie 2017 - 17:45 -


În fiecare an, mii de români ajung la Urgență de Paști cu diferite probleme digestive cauzate de consumul excesiv de bucate tradiționale, considerate adevărate bombe calorice. Drobul, ouăle, friptura de miel, sarmalele și cozonacul trebuie consumate cu moderație, întrucât, în exces, cresc riscul de colici biliare, dispepsii, balonări, indigestie. Și asta cu atât mai mult cu cât organismul vine după o lungă perioadă de post care este echivalentul unei adevărate detoxifieri. În plus, obiceiul de a uda în exces bucatele cu băuturi alcoolice este cât se poate de dăunător, deoarece îngreunează digestia, prin blocarea enzimelor digestive. Așadar, alegeți moderația și în cazul consumului de alcool. De altfel, cumpătarea ar trebui să fie cuvântul de ordine în aceste zile pentru a evita problemele digestive sau, mai grav, un drum la Urgență, pe fondul agravării unei afecțiuni cronice.

Nutriționistul Cristian Mărgărit a explicat, pentru Jurnalistii.ro, ce înseamnă să fim cumpătați la masa de Paști.

Jurnalistii.ro: Românii au obiceiul nesănătos ca de sărbători să mănânce până ce plesnesc şi să ajungă, în cele mai grave cazuri, la Urgenţă. Ce înseamnă să mâncăm cumpătat în condiţiile în care pe masă sunt mai multe feluri de bucate care ne fac cu ochiul? Care sunt combinaţiile câştigătoare?

Cel mai bine este să rămânem la alimentele tradiţionale, preparate corect, eliminând celelalte alimente care ne-ar putea încărca dieta, în special băuturile cu zahăr, pâinea, cartofii prăjiţi sau dulciurile.

Ideal este să mâncăm fiecare fel tradiţional ca o masă de sine stătătoare, de exemplu, ouăle şi drobul dimineaţa, friptura de miel la prânz, apoi, ca gustare, câte o felie de cozonac sau pască. La  cină poate fi şi ciorbă de miel. Lângă friptură, ideal este să punem salată.

Pentru cei aflaţi la dietă, masa de Paşte reprezintă o adevărată provocare. Ei ce au voie să mănânce dintre bucatele tradiţionale?

O dietă presupune menţinerea unui mod de alimentaţie pentru perioade mai lungi de timp, deci 2-3 zile de abateri asumate şi decente nu vor avea un impact semnificativ. Ideal este să încercăm să menţinem şi în aceste zile nivelul de calorii consumate în ţinta propusă. Totuşi, acest lucru este greu de realizat având în vedere densitatea calorică a preparatelor tradiţionale, bogate în special în grăsimi, dar şi zahăr, de multe ori.

Alcoolul ne ajută digestia sau din contra?

O cantitate mică de alcool poate ajuta digestia şi relaxează însă va pune un stres suplimentar pe ficat. Metabolizarea alcoolului implică o afectare a metabolizării altor nutrienţi, în special a grăsimilor. Deci combinaţia de alcool+ grăsimi (în cantităţi mari) este una stresantă. Nicidecum alcoolul nu va „dizolva” grăsimile, din contra, va induce depunerea acestora în ficat, dacă sunt consumate în exces.

Pentru îmbuntățirea digestiei putem folosi ceaiuri coleretice şi colagoge (care să stimuleze secreţia de bilă), enzime digestive cu spectru larg (în special proteolitice).

Citește și:

INTERVIU CU NUTRIȚIONISTUL CRISTIAN MĂRGĂRIT. «Recomandările nutriţionale la nivel macro urmează de obicei trenduri economice»

Cum se spune corect: Paști sau Paște?

Reacțiile oamenilor publici după reținerea lui Sebastian Ghiță

Precizările Ministerului Justiției după capturarea lui Sebastian Ghiță

Ce vizitatori a mai avut Sebastian Ghiță în Serbia


Ne-ar plăcea să aflăm ce crezi despre cele de mai sus...

comments icon 0 comments
bookmark icon

Write a comment...

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *