Pablo Picasso.1932-Dragoste, glorie şi tragedie

12 octombrie 2017 - 14:57 -


În 1932, părintele cubismului Pablo Picasso dă o altă notă operei sale prin culoare, imagini ascunse şi erotism. Este un an de referinţă în creaţia sa, deoarece pictează multe capodopere, care îl introduc în dicţionare ”drept cel mai mare artist în viaţă”.

„Acesta este anul în care a produs cele mai multe capodopere”, a declarat Virginie Perdrisot, curator la Muzeul Picasso, unde vor fi expuse mai mult de o sută de lucrări realizate în 1932, prezentate sub titlul oarecum înșelător de „Anotimp erotic”, scrie AFP.

Celebra galerie de artă contemporană Tate  din Londra va relua din primavara anului viitor, expoziţia parisiană dedicată lui Picasso, sub deviza: „Picasso 1932. Dragoste, glorie și tragedie”.

sursa foto: Tate Gallery

Erotismul apare în opera lui Picasso în jurul vârstei de 50 de ani, în urma relației intense cu amanta sa, Marie-Thérèse Walter, deşi era căsătorit cu prima lui soţie, Olga.

Astfel, „Visul” (afișul expoziției) arată chipul lunar al frumoasei sale stăpâne blonde tăiat în două părți. Una este asemănătoare cu „un cămin supus dorinței pictorului” iar cealaltă nu este altceva, decât un falus.
„Osmosul este legătura între sexualitate și creativitate, actul sexual și actul creației devin metafore interschimbabile”, subliniază catalogul expoziției.

Dar dimensiunea sexuală pare să fie secundară imersiunii propuse în viața pictorului spaniol, probabil cel mai faimos artist al secolului al XX-lea, și implicit  al  procesului său creativ. De la început, expoziția oferă vizitatorilor o zi calendaristică, un fel de ephemeris, care evidențiază legăturile dintre viața personală și opera pictorului.

sursa foto: Wikipedia

De asemenea, expoziţia  pune la dispoziție o serie de documente despre călătoriile sale, despre munca sa, între atelierul de la rue Boétie din Paris și castelul din Boisgeloup, Normandia.

În  anul 1932,  Picasso își va încerca mîna pe pânze mari, precum și pe  mai multe picturi intime, unde  va revedea motivul femeii care stă pe scaun, și apoi pe cel al  botezului, cu tema „salvării”, numele unei picturi în care nu a pictat nici una, ci trei Marie-Thérèse: s-au înecat, au înotat și au salvat pe cineva de la înec.

Expoziția pariziană se încheie cu un articol al psihiatrului Carl Jung, care analizează cazul lui Picasso și dezvăluie o formă de schizofrenie cu tendințe suicidare. „Nimic nu poate fi mai îndepărtat de realitate”, spune psihiatrul, pentru că Picasso „a avut o  super putere umană”.

sursa foto: Mashable

Mai puteţi citi şi: Ce urmăreşte Liviu Dragnea prin subordonarea politică a instituţiilor statului

 


Ne-ar plăcea să aflăm ce crezi despre cele de mai sus...

comments icon 0 comments
bookmark icon

Write a comment...

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *