28.07.2017

Pompierii care se plâng de programul infernal de muncă impus de Arafat sunt dați în judecată

  •    
  • Pin It

Amenințări și denunţuri penale pentru insubordonare este ceea ce primesc pompierii de la superiori, dacă se plâng pe Facebook de programul de lucru extrem de sever. Ceea ce este, însă, cu adevărat revoltător e faptul că, după ce angajații au reclamat pe rețelele de socializare acest program, conturile lor de pe Internet au fost sparte. Analizată de o instanţă, această situaţie a fost adusă în atenția DIICOT, care urmează să analizeze infracţiunea de acces ilegal la un sistem informatic.

Proiectul prin care programul pompierilor s-a modificat, prin schimbarea turelor de lucru, a stârnit o stare generală de nemulțumire în rândul celor luptă cu flăcările, riscându-și viața de fiecare dată. Concret, pompierii se plâng că turele de lucru sunt prea dese, timpul de odihnă prea scurt, iar orele suplimentare nu le sunt remunerate.

Inspectoratele Judeţene pentru Situaţii de Urgenţă se confruntă cu un deficit de personal, rezultat, în parte, al restructurării din ultimii ani, dar şi datorită faptului că foarte multe cadre au ieşit la pensie sau au ieşit de bună voie, pentru că motivația financiară nu mai exista, iar locurile libere nu au mai fost completate.

Trecere temporară de la ture 24/72 la ture de 24/48

Printr-o adresă din februarie, anul acesta, dispusă prin ordinul secretarului de stat, șef al Departamentului pentru Situații de Urgență, Raed Arafat, s-a dispus trecerea temporară a pompierilor de la programul de ture de 24 de ore, cu 72 de ore libere, la cel de ture de 24 de ore, cu 48 de ore libere. Această măsură a fost motivată de faptul că există prea multe situații în care operativii (adică pompierii care intervin în cazul situațiior de urgență) au fost chemați de acasă din cauza lipsei personalului.

Într-un răspuns adresat Jurnalistii.ro, IGSU arată că 43.000 de funcţii au fost stabilite în 2005 pentru serviciile pentru situaţii de urgenţă. Începând cu 2010, însă, numărul posturilor a fost redus considerabil, ajungând, la finalul anului 2014, la 28.000 de persoane. IGSU precizează că reducerile în cauză au produs efecte la nivelul structurilor funcţionale ale unităților, în condițiile în care cerințele de îndeplinire a atribuțiilor au rămas aceleași sau au fost sporite. De asemenea, unitățile au fost nevoite să crească capacitatea operațională pentru asigurarea resurselor umane necesare intervenției.

Potrivit IGSU, în cursul anului 2013 au existat 2.360 de situații de urgență pentru gestionarea cărora a fost necesară creșterea capacității operaționale, iar în cursul anului 2014 au existat 1.947 astfel de situații.

IGSU menționează că schimbarea programului de lucru al pompierilor ”este rezultatul unei analize riguroase a factorilor de decizie, bazată de nevoie instituției în scopul asigurării misiunilor operative”. Potrivit acestei analize, s-a avut în vedere evoluția posturilor alocate pentru structurile pentru situații de urgență, analiza sociologică a urmărilor acestei schimbări și reglementările necesare pentru asigurarea criteriilor de performanţă stabilite de legislaţie.

Untitled2-vert

În februarie, Raef Arafat motiva această decizie prin mai multe aspecte: ”resursa umană – dacă este suficientă sau nu, posibilitatea de completare a resursei umane – de exemplu, posibilitatea de a angaja din afară un număr mare de oameni pregătiți. Și aici aș dori să subliniem că de angajat oameni, poate mâine putem angaja 500-1000 de oameni, dar asta nu înseamnă că sunt și pregătiți pentru intervenție. În plus, personalul pe care îl avem trebuie să fie utilizat eficient în timpul de lucru pe perioada unui an, respectând drepturile ce îi revin”.

Măsura urma să fie reanalizată după 6 luni, potrivit secretarului de stat Raed Arafat. Ea a fost continuată, însă, în tăcere, și va fi dusă mai departe până cel puțin în februarie 2016, ne-au spus mai mulți pompieri atât din București, cât și din provincie.

Programul 24/48 trebuia aprobat la nivel de minister

Conform spuselor unui pompier, privind programul 24/48, este ilegal faptul că acesta nu este ratificat printr-un ordin de ministru, ci prin ordin al Secretar de Stat/Inspectorului General. ”Codul muncii (legea) nu poate fi modificat pe fond decât de emiţător (Parlament), nu de Secretar de Stat sau Inspectorul General. Asta înseamnă că nimeni nu îşi asumă răspunderea pentru ceva ce nu este statuat prin ordine ministeriale”, spune pompierul.

În răspunsul adresat redacţiei, IGSU confirmă că documentaţia este ”asumată şi semnată de către toți factorii cu atribuții în elaborarea, consultarea, avizarea și aprobarea documentului la nivelul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență”.

Nici un leu în plus

Potrivit informaţiilor transmise redacţiei de un pompier, numai la programul de 24/72, pompierii adunaseră un total de de 212.400 de ore suplimentare la nivel de ţară, care nu au fost plătite.

Redăm, mai jos, calculele realizate de pompier și considerațiile acestuia:

”Citez din adresa cu nr.  903.287/06.02.2015 transmisă de IGSU: «din dorinţa de a fi precauţi (sic) în acordarea drepturilor financiare, inspectorii şefi (fiecare ISU judeţean e condus de un inspector şef) au preferat tacit (în concepţia IGSU, respectarea Codului Muncii şi a legii e după preferinţe ) să închidă ochii la orele suplimentare efectuate şi să nu facă demersuri pentru clarificarea acestor aspecte la nivelui ministerului».

Ca de obicei, şefii de la Bucureşti aruncă vina pe inspectorii şefi din judeţe, când ei ştiau foarte bine câte ore lucrează fiecare pompier. Prezenţa şi numărul celor care sunt în tură în fiecare zi e transmisă şi cunoscută la IGSU la orice oră din zi sau noapte.

De asemenea, în adresă se specifică clar că: «Normele europene (directiva 88/2003) şi normele naţionale (Codul Muncii) prevăd că în cazul serviciilor de urgenţă sunt aplicabile prevederile în materie referitoare la timpul de lucru maximal săptămânal de 48 ore» şi subliniază acordarea în mod obligatoriu a turelor libere pentru personalul operativ.

Prin adresa cu nr 102.612/26.02.2015 se pune în aplicare Procedura de sistem privind modul în care se va plăti majorarea de 75% pentru orele lucrate sâmbătă şi duminică şi în zilele de sărbători. Adresa este semnată de Inspectorul general al IGSU şi avizată, aprobată, întocmită etc etc de o grămadă de şefi din IGSU şi explică pas cu pas cum şi ce trebuie făcut.

Până aici cu excepţia celor peste 200.000 de ore neplătite, totul e legal şi corect. Dar numai până aici!!

La pagina 20 a respectivei adrese este dată  o «simulare a programului de lucru în ture». Această simulare nu este semnată şi nici asumată de nimeni şi nici nu obligă pe nimeni la executarea întocmai a acesteia (deoarece tot ceea ce se spune contravine prevederilor Codului Muncii). Toţi cei care au semnat adresa de mai sus au făcut-o doar pentru modul de calcul şi plata cu 75% mai mult a orelor de sâmbătă, duminică şi sărbători. Nu apare niciunde un ordin direct, însăşi formularea este evazivă  „un posibil model de planificare pentru turele de serviciu”. Dacă citiţi cu atenţie de la început adresa, observaţi că până la acestă pagină se spune clar: cine execută fiecare operaţie, cine întocmeşte, cine răspunde, termenele în care se face totul, baza legală. La «simulare» nu apare nimic, pentru că nimeni nu-şi asumă acest lucru, dar se aplică în toată ţara. Fac o comparaţie între ce spune legea şi ce face IGSU:

Codul muncii

Timpul zilnic de lucru (TZL) = 8 ore  pe zi

Timpul săptămânal de lucru (TSL) 8×5 = 40 ore pe săptămână

Norma legală de lucru (NLL) = 160 ore pe lună

Ce trece de acest număr sunt ore suplimentare care nu pot depăşi 8 ore pe săptămână, deci 32 de ore pe lună (art 114 alin 1 C.M. )

«Codul IGSU» – program 24/48 = rezultă lucrate un număr de 240 ore pe lună

240 (efectiv lucrat) -160(NLL) = 80 ore suplimentare. Legal, 32 ore pot fi plătite (dar nu sunt, pentru că «nu sunt bani» – acesta e răspunsul şefilor), deci pentru toate cele 80 ore legal trebuie acordat timp liber plătit.

80:8 = 10, deci 10 zile libere. Din aceste 10, noi primim doar 6. La întrebarea firescă şi normală pentru oricine: «de ce?», răspunsul este: «ai nevoie de 40 ore suplimentare ca să primeşti o tură liberă (adică 3 zile)», deci la 80 ore suplimentare ai dreptul (sic) la 6 zile libere. Asta e matematica folosită de IGSU. Deci în fiecare lună noi pierdem 4 zile libere minim (sunt luni în care lucrăm şi mai mult în funcție de zilele lunii respective).

Tupeul şi ilegalitatea merg însă şi mai departe. Vă dau un exemplu:

x lucrează în luna mai 160 ore, norma legală

y lucrează în luna mai 200 ore, rezultă norma legală = 40 ore suplimentare

Luna următoare:

x lucrează  în luna iunie 160 ore, normă legală

y primeşte liber cele 40 ore suplimentare (adică 5 zile libere) şi îi mai rămân de lucrat 120 ore pentru a avea şi el norma legală de 160 ore, deoarece el intră în luna iunie cu cele 40 ore lucrate deja din luna precedentă.

Deci, dacă cei doi (x,y) mai lucrează, să zicem, 20 ore suplimentare, ambii vor avea în luna iulie câte 20 de ore suplimentare, chiar dacă y a avut liber cele 40 ore.

Conform codului muncii, varianta IGSU:

x lucrează  în mai 160 ore (orele sunt date doar ca exemplu, minimul este de 240 ore în realitate)

y lucrează în mai 200 ore

luna iunie:

x lucrează 160 ore

y  primeşte pentru cele 40 ore o tură liberă (doar  3 zile, deja  este furat) şi îi mai rămân de lucrat 120 ore până la 160 ore.Problema este că, lucrând în ture, el oricum va lucra mai mult (cele 2 zile diferenţă) dar nu va fi primi liber.

Şi acum, cireaşa de pe tort. Cei doi (x,y) vor avea fiecare mai mult de 160 ore lucrate în iunie (programul 24/48 duce inevitabil la aceasta), să zicem câte 40 ore suplimentare.

luna iulie

x primeşte cele 40 ore suplimentare (doar 3 zile, bineînţeles)

y nu le mai primeşte, deoarece  IGSU spune că el, având  în luna iunie 3 zile libere, trebuie să lucreze în iulie 160 ore, nu 120 şi, deci, nu mai poate acumula ore suplimentare. Şi, uite aşa, eşti furat de 2 ori.

Din februarie şi până acum, am acumulat peste 500 ore suplimentare doar eu. Înmulţiţi 500 cu numărul de pompieri la nivel de ţară (cum toţi lucrăm în acelaşi program, cam toţi avem aproximativ cam acelaşi număr de ore) şi veţi vedea unde unde s-a ajuns cu această hoţie pe faţă. Aceste ore nu că nu sunt plătite sau acordat timp liber, nu sunt nici măcar recunoscute.

La ce duc toate astea? La stres, obosela cronică, depresii , îmbolnăviri, accidente , moarte”.

Ce ne-a răspuns IGSU în privința orelor suplimentare:

Untitled

De asemenea, o statistică IGSU pe ultimii trei ani arată numărul de pompieri decedați sau răniți, în accidente de muncă:  

Untitled1

Pompierii, dați în judecată pentru insubordonare

Potrivit unor pompieri de la unitatea din Dealul Spirii, Inspectorul şef al unității a dat în judecată trei colegi ai acestoa, pentru faptul că au postat pe Facebook cuvinte jignitoare la adresa lui Raed Arafat. Aceștia precizează că au fost amenințați să nu mai posteze în spaţiul virtual (adică tot ce ţine de internet: Facebook sau orice alte forumuri etc).

Un alt pompier susține că au fost, de asemenea, amenințați să nu mai posteze nimic legat de nemulţumirile privins schimbarea programului de lucru sau despre Raed Arafat: ”Până şi în unitate, dacă ne auzeau vorbind între noi, ziceau să nu mai vorbim, că dacă nu ne convine să plecăm”.

Potrivit unei ordonanțe a Parchetului Militar de pe lângă Tribunalul București, spusele pompierilor se confirmă.

Ordonanța, ce dispune clasarea cauzei și declinarea competenței către DIICOT pentru o altă infracțiune, pleacă de la denunțul inspectorului-șef al Inspectoratului pentru Situații de Urgență ”Dealul Spirii” București-Ilfov, Mihai-Mirel Guță. El reclamă trei plutonieri de insubordonare, ca urmare a publicării pe Facebook a unor mesaje, fotografii, precum și a unei scrisori deschise, prin care se exprimă nemulțumirea acestora în legătură cu noul program de lucru.

În urma analizării cauzei, judecătorul a decis clasarea ei, motivând că nu a fost dovedită infracțiunea de subordonare.

Judecătorul a decis, însă, să decline cauza către DIICOT, pentru infracțiunea de acces ilegal la un sistem informatic, după ce mai unul dintre pârâți a declarat că pagina de personală de Facebook a fost accesată fără drept de altă persoană, care a efectuat modificări.

1 2 3 4 5 6


Ne-ar plăcea să aflăm ce crezi despre cele de mai sus...