„A doua armată a ţării”, sub spectrul unui faliment încă nedeclarat? SURSE: „Dezastru pe linie şi nimeni nu vrea să facă nimic concret”

-


Dacă feroviarii erau consideraţi pe bună dreptate ” a doua armată a ţării” la sfârşitul anilor 1980, astăzi se confruntă cu o criză profundă, rod al unui management defectuos în numele unor interese politicianiste, cât şi al lipsei unor investiţii serioase din partea statului român. După experimentele nereuşite de la mijlocul anilor 1990 din vremea lui Traian Băsescu, CFR SA pare că a intrat astăzi pe un drum tot mai sinuos al unui faliment încă nedeclarat, şi tot mai accentuat pe fondul pandemiei de coronavirus şi al blocajului din economie.

 

Blocajul din economia României din vremea stării de urgenţă i-a lovit din plin şi pe feroviari, prin reducerea programului de lucru şi a întârzierii plăţii salariilor. Salvarea CFR SA stă în pixul premierului Ludovic Orban care trebuie să găsească soluţii rapide ca şi acest sector să beneficieze concomitent cu economia României (atâta cât mai este) de flux de capital de lucru, pentru a se asigura investiţiile necesare şi a se menţine personalul încă existent, dar insuficient pentru necesităţile din sistem.

În momentul de faţă, o tăcere mormântală a cuprins Administraţia şi Guvernul în privinţa situaţiei dificile de la CFR SA, iar soluţia disponibilizării de personal, vehiculată la CFR Marfă sub forma unei aşa zise restructurări, a rămas „la sertar” pentru că în toamnă vor fi alegeri, iar liberalii nu vor să suporte încă un cost electoral în plus. În fapt, o asemenea măsură s-a dovedit catastrofală în aceşti 30 de ani de tranziţie, iar eficienţa acesteia s-a văzut în câteva domenii strategice care astăzi pot fi înscrise în cartea de istorie: industria minieră sau petroliferă.

Semnele nu sunt încurajatoare pentru feroviari, iar Guvernul nu pare că ar vrea să salveze ceea ce se mai poate din acest sector vital pentru economia României.

Surse din domeniul feroviar au declarat, pentru Jurnaliştii.ro, că situaţia este dramatică la CFR SA din cauza lipsei de lichidităţi, iar întârzierile cu plata salariilor accentuează şi mai mult criza socială care mistuie acest sector încă din vremea guvernării social-democrate.

„CFR SA abia mai are bani pentru salarii şi ceva energie ca să nu se acumuleze datorii prea mari ca să ne închidă. Dezastru pe linie şi nimeni nu vrea să facă nimic concret. S-au depus cereri la Guvern pentru nişte întrevederi, dar premierul Ludovic Orban nu a dat nici un semnal că ar dori să se vadă cu liderii de sindicat. Dacă nu se iau măsuri urgente în perioada această de relansare economică, o să ajungem într-un blocaj general şi cel mai probabil ne vor vinde pe bucăţi. Fără intervenţia directă a statului suntem morţi. Au redus programul de lucru şi implicit şi salariile. La CFR Infrastructură au executat personalul TESA, iar la CFR Marfă şi Călători pe toată lumea. Infrastructura trebuia să fie considerată linia întâi şi sprijinită şi ea de stat pentru că trenuri poţi să scoţi, dar pe oamenii care asigură siguranţa traficului feroviar nu prea poţi. Dezastru şi la CFR Marfă. Din 70 de trenuri, abia circulă cu o treime din trenuri. Este căzută şi producţia”, au declarat, pentru Jurnaliştii.ro, surse feroviare.

Pe de altă parte, întârzierile salariale la CFR SA au survenit pe fondul blocajului economic şi financiar generat de COVID-19, însă lipsa unui plan concret de redresare asumat de Guvern şi Administraţie generează tensiuni şi instabilitate în perioada imediat următoare în contextul în care investiţiile principale par a fi direcţionate cu prioritate spre zona sanitară.

CFR SA are 23.200 de angajaţi, în aparatul central și la nivelul regionalelor de cale ferată, iar anularea a peste 500 de trenuri în perioada stării de urgenţă s-a văzut direct în cuantumul încasărilor şi la plata tarifului pentru utilizarea infrastructurii  (TUI ) către companie.

În perioada 2014-2018, CFR a înregistrat pierderi operaţionale de peste 65%, iar anul trecut, compania a atins un nivel net al pierderilor de 128% din cifra de afaceri, eliminând subvenţiile de la stat. Pe de altă parte, deşi numărul angajaţilor s-a redus cu 3% de-a lungul acestei perioade, cheltuielile cu personalul ale CFR au crescut în ultimii 5 ani cu mai mult de jumătate (51%), de la 559 de milioane de lei în 2014, la 844 milioane de lei în 2018, arăta analistul Iancu Guda, pe blogul personal.

În schimb, numărul angajaţilor s-a redus, de la 13.195, câţi erau în 2014, la 12.782 la finalul lui 2018.

Citeşte şi:

UPDATE. Cîţu: „Perioada până la care poate fi solicitată amânarea ratelor a fost prelungită până în 15 iunie”

 


Ne-ar plăcea să aflăm ce crezi despre cele de mai sus...

comments icon 0 comments
bookmark icon

Write a comment...

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.