Care este soluția perfectă pentru învățământul românesc

-


Rata mică de promovabilitate la BAC, cea mai mică din ultimii ani, este subiectul preferat de discuții al acestor zile. Un subiect mult mai bun ar fi fost însă cel legat de utilitatea așa zisului ,,BAC la trei materii”. Păi, de ce nu două? Sau una, ca să știm o treabă? Nu cumva Bacalaureatul trebuia să fie un examen prin care să verificăm  cultura acumulată de un elev pe parcursul anilor de liceu? Cum aflăm că un elev știe și noțiuni elementare de Geografie? Dar de Biologie? Dar de Economie?

Conviețuim astfel într-o ipocrizie formidabilă și nu recunoaștem că, sub grija imbecilă de a simplifica procesul de examinare, nu facem altceva decât să dăm apă la moară mediocrităţii, dar mai ales – vai! – industriei meditațiilor susţinute de profesorii ce predau cele câteva materii de BAC. Mă refer în special la profesorii de limba română și matematică.

Astfel, învățământul așa-zis gratuit de stat din România ajunge să fie unul dintre cele mai scumpe și private sisteme de învățământ din lume.

Săptămână de săptămână, încă din clasele primare, părinții copiilor din această ţară, varsă în buzunarele profesorilor ce practică ,,arta meditației’’ cel mai probabil zeci de milioane de euro. Evident, toată lumea tace. Foștii miniștri ai învățământului  mai apar din când în când înfierând că… trebuie să fie bine, ca să nu fie (și mai) rău, contrazicându-se în tot soiul de strategii ce s-au ciocnit unele de altele în ultimii 30 de ani, încât învățământul românesc a ajuns o mizerie.

Mai ales 2-3 foști miniștri ai învățământului se menţin plini de ifose şi sfaturi, uitând că atunci când au fost în funcție trebuiau să aibă înțelepciunea, măcar de dragul elevilor, să plece capul în fața opoziției și să caute împreună un compromis, astfel încât să nu se mai schimbe tot ,,învățământul’’ la fiecare învestire de guvern.

Și mai ales părinții tac. Doamnele și domnii profesori știu ce apropouri să bată în clase sau pe grupul de Whats App aferent, astfel încât mămicile grijulii cu viitorul copilașilor să ,,sară” cu propunerea:  ,,dacă puteți dvs. să…’’. Da, profesorul poate. Contra unei sume consistente, fireşte.

Şi mai ales clasa politică doarme.

Zecile de mii de profesori de matematică și română au soții și soți, unii chiar copii majori care pot să voteze corespunzător, adică împotriva celui ce le-a găsit ac de cojocul lor. Ba unii profesori au funcții de conducere în școli și licee, în diverse sindicate, adică pot influența întreg corpul profesoral, care la rândul lor au soții, soți, şamd… Și iată că, de frica unor sute de mii de voturi, asistăm de trei decenii la un perpetuu joc de glezne al clasei politice. Adică multă gălăgie fără să se schimbe nimic sau să se schimbe (eventual în mai rău), dar nu care cumva să se atingă cineva de Sfintele Meditații.

Această realitate explică oarecum și de ce cele mai proaste rezultate sunt în mediul rural. Chiar dacă în aceste zone prețul meditațiilor este mai scăzut, el se menține totuși la o anumit nivel: în orice colţ al României există părinți plecați la muncă în străinătate… Profesorii au înțeles această ,,oportunitate’’ și astfel ,,se ocupă’’ doar de elevii cu suficienți euro trimişi de părinții lor din Spania, Italia sau aiurea.

Cei care nu își permit – iar aceștia sunt mult mai mulţi decât la oraş, deoarece la țară oamenii sunt săraci şi trăiesc din agricultura de subzistență – sunt obligați să prindă din zbor cunoştinţe de la un profesor plictisit care – ce minune! – la numai câteva ore după program, devine la vederea banilor foarte vioi.

Distanţându-ne un pic de chestiune, observăm de altfel învârtirea noastră într-un cerc vicios. Nu facem în învățământ ceea ce trebuie, de frica unui vot negativ. Apoi, lipsiți de cultura asimilată într-un sistem de învăţământ performant, oamenii primesc meserii plătite prost, ori emigrează.

Apoi se întorc din diaspora cu un bagaj suficient de ură pentru a acorda același vot negativ. Nu ar fi mai inteligent să rupem odată pisica?

Desigur, întrebarea e ce anume se poate face. Din fericire răspunsul este simplu: atât Bacalaureatul, cât și Evaluarea Națională să fie înlocuite cu un test de cultură generală din toate materiile predate în liceu, respectiv în școală. Pe lângă faptul că vom avea o situație clară asupra nivelului de cunoştinţe asimilat de elevi, celelalte materii vor egala ca importanță matematica și limba română, și astfel va deveni imposibil pentru orice părinte, nu numai din punct de vedere financiar, dar mai ales din punct de vedere al timpului, să susţină meditații la toate cele peste 15-20 de materii prezente în orarul şcolilor și liceelor.

Întrebarea e: când se va naște politicianul care își va permite să susțină această idee, atât de simplu de implementat, şi atât de eficientă și dorită atât de către copii, cât și de către părinți?

Citeşte şi:

Rusia, de la referendumul lui Putin la insurgenții afgani


Ne-ar plăcea să aflăm ce crezi despre cele de mai sus...

comments icon 0 comments
bookmark icon

Write a comment...

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.