Cat de eficientă este „teleşcoala” pe timpul crizei coronavirusului. Marian Staş: „Este un moment prielnic pentru a schimba paradigma în sistemul de educaţie”

-


Consultantul în Educaţie şi preşedinte al Clubului Liderilor Mileniului Trei, Marian Staş, susţine, că teleşcoala poate reprezenta o formă de educaţie eficientă şi după pandemia de COVID-19, atâta timp cât există competenţe pedagogice şi profesionale, astfel încât să nu devină o formă fără fond. De asemenea, Staş a mai spus că răspunsul Ministerului Educaţiei „a fost fabulos” în aceste zile, când în România a fost decretată starea de urgenţă din cauza epidemiei de COVID-19, prin modul cum a pus toate resursele disponibile pe online, la dispoziţia elevilor.

sursa foto: Agorapress

„Răspunsul corect este următorul: teleşcoala este eficientă atât cât o facem noi să fie, prin competenţă pedagogică şi profesională, pentru a transforma acest proiect într-o formă cu fond predominant. Sistemul a răspuns fabulos săptămâna aceasta, iar răspunsul Ministerului Educaţiei a fost rapid, masiv şi cu toate resursele pe masă, în online. A fost de tip cadru: sunt acolo, sunt fair. Cum facem din teleşcoală o formă cu fond, depinde în primul rând de competenţele fiecăruia dintre noi în parte. Cele două zile de teleşcoala au fost un test de turnesol, cu ceea ce înseamnă punctele tari şi slabe ale celor care au apărut acolo şi au susţinut lecţiile respective. Aspecte pozitive sunt şi asta este clar pentru că oamenii ştiu ce spun acolo. Dincolo de poveste, modul cum sunt prezentate aceste lecţii, măiestria pedagogică, ne arată că mai este mult până departe. Sunt aspecte foarte specifice care ţin de arta didactică şi pedagogică, iar aceste aspecte mai trebuie înbunătăţite cu toată bunăvoinţa şi curajul celor care au intrat în joc. Nu pot să nu observ cantitatea imensă de cunoştinţe prezentate pe slide-uri, ritm extrem de rapid, adică dintr-odată, în bună măsură ar vorbi cu ecranul şi nu cu copii. Este o provocare imensă când nu eşti în faţa copiilor. Dincolo de povestea asta, sunt de cord cu teleşcoala”, a declarat, pentru Jurnaliştii.ro. consultantul în Educaţie şi preşedintele Clubului Liderilor Mileniului III, Marian Staş.

Potrivit acestuia, teleşcoala compensează problema egalităţii de şanse în ceea ce priveşte accesul şi calitatea educaţiei, dar nu poate acoperi deficienţele unui sistem găunos, anchilozat în timp.

„Teleşcoala compensează problema egalităţii de şanse şi a calităţii educaţiei până la un punct. Dacă ne referim la aceste două aspecte, de exemplu la elevii din vârf de munte, nu ţine de teleşcoală şi online, pot fi la fel de proaste chiar şi cu profesori şi cu elevi, pentru că ţin de sistem. De 11 de ani, legea organica spune să aloci 6% din PIB pentru Educaţie, iar politicienii dau 2,5% -3 %, deci este o impostură politică. Chestiunea nu ţine la  online şi teleşcoală, este în primul rând o hibă a politicului şi a sistemului, de ani de zile. Acum, au ieşit la lumină. Ca observator, eu nu pot să nu observ răspunsul de calitate pe care l-a oferit Ministerul( în această criză generată de COVID-19) prin crearea de cadre. Sistemul a percutat instantaneu pe 11 martie, şi-n al doilea rând răspunsul pozitiv pe care l-au oferit echipa de oameni integri care va schimba multe. Acum, este un moment prielnic pentru a schimba paradigam în sistemul de Educaţie. Acum, se pot testa modele curriculare relevante, cu atât mai mult cu cât articolul 26 din Legea Educaţiei Naţionale prevede înfiinţarea, prin HG, a şcolilor-pilot. Putem începe pilotari de fond din anul şcolar 2020-2021, ceea ce multe şcoli doresc”, a adăugat Marian Staş.

Elevii care se pregătesc pentru Evaluarea Naţională şi Bacalaureat vor putea urmări, de luni, cursurile de Teleşcoală organizate de televiziunea publică în contextul închiderii şcolilor din cauza noului coronavirus. Epidemia de COVID-19 din România a generat instaurarea de către şeful statului a stării de urgenţă care în următoarele 30 de zile menţine închise şcolile, grădiniţele şi universităţile.

Pentru elevii de clasa a VIII-a, cursurile de Teleşcoală au loc dimineaţa (de la ora 9.00 – Limba şi literatura română, de la 9.30 – Matematică), iar pentru cei de clasa a XII-a – după-amiaza (de la 15.00 – Limba şi literatura română şi de la 15,.30 – Matematică), pe canalul TVR 2. De asemenea, pentru clasa a XII-a, sunt anunțate două lecţii săptămânale de Română şi Matematică şi câte o lecţie pe săptămână de Biologie, Chimie, Fizică, Istorie şi Geografie.

Cursurile pot fi urmărite atât la TVR 2, cât şi online, pe canalul de Youtube al TVR şi pe site-ul TVR. Emisiunile se vor desfășura de luni până vineri. „Teleşcoala” este o emisiune produsă de Televiziunea Română în colaborare cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării, care furnizează tematica, ordinea lecţiilor şi profesorii care vor susţine cursurile. Predarea se va face după manualele aprobate de MEC.

În contextul suspendării cursurilor, ministrul Educaţiei, Monica Anisie, a făcut apel la cadrele didactice să contribuie cu resurse educaţionale deschise, potrivite acestei perioade din anul şcolar.

Inspectoratele Şcolare Judeţene şi Casele Corpului Didactic, susţinute prin infrastructura proiectului „Curriculum relevant, educaţie deschisă pentru toţi” – CRED -, au posibilitatea de a încărca în cloud (spaţiu virtual de stocare) resurse educaţionale deschise, care pot fi accesate de către toţi elevii şi profesorii din România. În condițiile în care, prin decretul privind starea de urgență, s-a dispus ca măsura să fie prelungită până aproape de finalul lunii aprilie, ministrul Educației, Monica Anisie a arătat că nu se pune problema înghețării anului școlar.

„Nu se pune problema înghețării anului școlar, Ministerul Educației nu ia în calcul o asemenea situație. Fac apel la calm și responsabilitate. Știu că în spațiul public circulă tot felul de informații, nu sunt adevărate. Rog societatea să se informeze numai din surse sigure”, a declarat Monica Anisie, la postul TVR.

De asemenea, Ministrul Educației a arătat că, în ciuda măsurilor, elevii continuă cursurile prin intermediul internetului.

„Sunt foarte mulți profesori care au înțeles că este nevoie să ne solidarizăm și să păstrăm legătura cu elevii noștri”, a adăugat Monica Anisie.

În ceea ce privește salarizarea profesorilor, ministrul a spus că salariile profesorilor se plătesc în continuare așa cum este prevăzut în lege. Inițial, școlile au fost închise începând din 11 martie și până în 22 martie, dar autoritățile au luat decizia ca școlile să rămână închise pe toată perioada de 30 de zile în care în România este stare de urgență, începând de luni, 17 martie.


Ne-ar plăcea să aflăm ce crezi despre cele de mai sus...

comments icon 0 comments
bookmark icon

Write a comment...

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.