Catastrofa aviatică din Etiopia, pretextul care ajută UE în reglarea de conturi cu SUA

-


Ieri, Agenția Europeană pentru Siguranță a Aviației (AESA) a suspendat toate zborurile aeronavelor Boeing 737 Max, motivând acest gest drept urmare a catastrofei de duminică din Etiopia, când o aeronavă de acest tip s-a prăbușit, toți cei 157 de pasageri de la bord murind. „Ca măsură de precauție, Agenția a publicat o directivă de navigabilitate care intră în vigoare la ora 19:00 GMT, suspendând toate zborurile aeronavelor Boeing 737-8 MAX și 737-9 MAX în Europa”, a anunțat agenția printr-un comunicat.

La prima vedere, știrea de mai sus pare absolut banală, acțiunea agenției europene fiind pe deplin justificată. În realitate însă, cumplitul accident de duminică este folosit de europeni și pentru a-și regla conturile cu americanii, atacând imaginea unei firme gigant, emblematică pentru SUA: Boeing. Care este, totodată, cel mai aprig concurent al unei embleme de această dată europene: Airbus.

Până să ajungem însă acolo, cum s-a întâmplat de fapt accidentul?

Ei bine, în goana lor pentru a realiza avioane cât mai performante pentru a le vinde – deci în goana lor după bani –, americanii, chiar dacă beneficiază de ultimele descoperiri în domeniul aeronautic, au ajuns într-un impas: pur și simplu, de aici încolo, materialele pe care umanitatea le poate dezvolta în anul 2019 nu pot face un avion să zboare mai economic. Acesta aeste punctul în care avionul nu mai poate fi modernizat fizic, iar softul vine să „rezolve problema”.

Cum? Păi, de exemplu, se știe că piloții „trag” de avion pentru a ajunge rapid la plafonul de zbor. Acest „tras” este evident neeconomic din punct de vedere al consumului de combustibil. Iar Boeing 737MAX, spre diferența de vechiul Boeing 737, nu permite așa ceva. Softul Boeingului 737MAX optimizează traiectoria de zbor – atenție mare! – chiar şi atunci când este pe modul de comandă manual, în faza de decolare.

Cu alte cuvinte, firma Boeing a transformat piloții în niște simpli pasageri la business class, iar acesta este, absolut incredibil, banalul motiv pentru accidentul petrecut acum câteva zile.

Desigur, în privința Boeingului 737MAX, este cert că în viitor i se vor face updatarile de soft necesare şi i se vor educa piloții să se ocupe de altceva decât de zbor. Încetineala însă cu care se mișcă Boeing este extrem de dureroasă, cu atât mai mult cu cât acesta este al doilea accident cu acest tip de avion, celălalt, petrecut în 29 octombrie 2018 din aceleaşi motive, soldându-se cu moartea a 189 pasageri, printre care și copii. Și toate acestea pentru ca o firma de construcții de avioane să vândă mai mult, pentru ca niște companii aeriene să câștige mai mult…

Iar în această afacere a transformării avioanelor în niște calculatoare, nici cei de la Airbus nu sunt străini, dimpotrivă!

Conflictul dintre Uniunea Europeană și SUA ia amploare

Revenind la chestiunea conflictului dintre Uniunea Europeană și SUA, trebuie să recunoaștem că acesta ia amploare, iar oprirea de la zbor a aparatului specificat mai sus este o simplă hachiță în tot acest război diplomatic în toată regula.

Altfel cum putem interpreta decizia Uniunii Europene de a obliga americanii să aibă viză dacă doresc să călătorească într-unul din cele 26 de state membre ale spaţiului Schengen? Motivația europenilor este de altfel cât se poate de comică:

„Vizele pentru americani sunt vize care permit câteva restricţii pentru a putea promova turismul în timp ce menţinem un nivel ridicat de securitate internaţională”.

Carevasăzică riscul de securitate la adresa Uniunii Europene vine din partea turiștilor din SUA, nu din partea imigranților musulmani primiți cu joc și voie bună de către Paris și Berlin. Și mai de râs este faptul că europenii găsesc cumva și o altă motivație, mai subtilă, a acestei decizii, bătând un soi de apropo că există și state membre UE (România, Polonia, Cipru, Croaţia şi Bulgaria) ale căror cetățeni au nevoie de vize pentru a vizita SUA, deși Uniunea Europeană a cerut ridicarea acestor restricții încă din 2016. Ca să vezi când este bună și suferinţa europenilor din est: atunci când trebuie fâlfâită pentru a motiva o „nefăcută” de la Bruxelles.

Adevăratul motiv…

Mai degrabă, Uniunea Europeană ar menționa că mare parte din acțiunile sale vin în urma deciziei lui Trump de a cere aliaţilor Americii să preia întregul cost al găzduirii trupelor SUA în respectivele ţări, ba chiar (să nu uităm că Trump e afacerist) cu un adaos de 50 la sută pentru privilegiul de a beneficia de protecţia americană. Numit „Cost Plus 50”, planul ar presupune costuri de cinci, şase ori mai mari pentru ţări ca Germania, Japonia sau Coreea de Sud.

Rămâne de văzut însă dacă Germania și alte state europene vor plăti. „Ca europeni, nu vom fi şantajaţi”, a spus eurodeputatul german Manfred Weber, candidat de centru-dreapta al Partidului Popular European la şefia Comisiei Europene, într-un context asemănător legat tot de SUA. Acestea fiind zise și plecând de la premisa că Trump nu este un idiot, oare presiunea financiară pe niște țări care oricum abia așteaptă să scape de trupele SUA nu este de fapt un soi de ,„retragere americană cu torțe”? Cu alte cuvinte, la vremuri noi, baze militare noi!


Ne-ar plăcea să aflăm ce crezi despre cele de mai sus...

comments icon 0 comments
bookmark icon

Write a comment...

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.