Ce se întâmplă cu liberalizarea transportului de călători pe calea ferată? Viitor incert, investiţii puţine

-


După ce au negociat cu sindicatele în urmă cu două săptămâni pe tema amânării liberalizării transportului pe calea ferată pe 10 ani în baza Regulamentului CE numărul 1370, oficialii din Ministerul Transporturilor s-au răzgândit brusc şi merg numai pe patru ani, perioadă insuficientă pentru a se putea începe achiziţiile de material rulant şi modernizarea transportului pe calea ferată, au declarat pentru Jurnaliştii.ro, surse din cadrul CFR.

 

„În urmă cu două săptămâni, am convenit la negocieri cu Administraţia că se va face comunicarea la UE şi se va cere amânarea cu 10 ani a liberalizării transportului pe calea ferată, în baza Regulamentului CE 1370 prin care contractele de utilitate publică să fie semnate cu principalii jucători din piaţă, inclusiv CFR Călători. Dar spre suprinderea noastră au solicitat doar pe patru ani? De ce? Pentru că nimeni din Minister nu a dorit să îşi asume responsabilitatea şi totodată să sprijine capitalul românesc. Nicio bancă nu va da credite la CFR Călători pentru modernizare numai pe 4 ani. Au mai încercat odată şi au fost respinşi din start. O amânare pe 10 ani era soluţia cea mai bună şi pentru noi şi pentru operatorii privaţi. Toată lumea ar fi avut timpul necesar ca să facă achiziţii şi modernizare. Dar nu se vrea? Şi este păcat că se distruge ceva ce nu mai poate fi reconstruit prea uşor”, au declarat surse din CFR, pentru Jurnaliştii.ro.

Potrivit acestora, oficialii din Minister ar fi luat această decizie iresponsabilă fără să ţină cont de legislaţia europeană şi de frică să îşi asume responsabilitatea în contextul în care nu se producea vreo ilegalitate.

„Nimeni nu îşi asumă nicio responsabilitate la Minister. Dacă mă cheamă să dau cu subsemnatul că am trimis comunicarea la UE pe 10 ani? Aceasta a fost unul dintre răspunsuri. În această situaţie, modernizarea şi achiziţia de material rulant vor rămâne în aer întrucât nu vom obţine credit de la nicio bancă numai cu o prelungire până în anul 2023. Erau de acord şi transportatorii privaţi întrucât subvenţia de la stat este mică şi până în acest moment nu au fost interesaţi marii jucători din piaţă. Cred că, în zece ani, CFR Călători ar putea să îşi modernizeze materialul rulant învechit, întrucât personal calificat încă mai are. Nu ştiu de ce Autoritatea de Reformă Feroviară nu se ocupă de modernizarea materialului rulant cu fonduri europene, astfel încât să-l distribuie (închirieze) operatorilor feroviari în funcţie de cota de piaţă? Oare ministrul Şova are alte interese?”, au subliniat sursele noastre.

În octombrie, ministrul Transporturilor, Lucian Șova, a declarat, la Constanța, că proiectul de ordin privind liberalizarea transportului de călători prevede de fapt principiul concurenței în transporturi și nu vizează excluderea niciunui transportator de pe piață.

Potrivit acestuia, criticile au venit din partea unor persoane “cu interese directe în activitățile de transport rutier de pasageri așa cum sunt ele astăzi, adică în exclusivitate pentru câte un operator”, ajungând la concluzia că dialogul pe acest subiect va mai fi purtat cel mult „până la sfârșitul lunii octombrie”.

El a mai spus că regulamentul nu se referă doar la transporturile regulate de pasageri pe rutier, ci și la transportul de pasageri pe calea ferată.

“Începând de la 1 iulie 2019, consumatorii români vor găsi o ofertă mai largă de transport și pe calea ferată din partea și a altor operatori decât cei care sunt astăzi, fie că e vorba de compania națională și cei câțiva operatori privați”, a conchis Lucian Şova.

Citeşte şi:

Șova vrea să modernizeze CFR cu ajutorul chinezilor

Statutul CFR-istului, un bolovan greu de urnit. Mecanicii de locomotivă au scăpat de grija pensionării

Surse din CFR: Fără concedieri nu se pot mări salariile substanțial

Sindicalist CFR, după negocieri: Ne așteaptă vremuri grele. Ceață totală în jurul Statutului feroviarului

Sindicalist CFR: Nu luăm în calcul condiționarea măririi salariilor de eventuale disponibilizări

Sindicalist: Situația salarizării de la CFR a ajuns într-un hal fără de hal. Cu ce revendicări va merge la negocieri F.N.S.I.F.

Statutul personalului feroviar se află în mâinile ministrului Șova. Interviu cu sindicalistul Viorel Istrate

 

 


Ne-ar plăcea să aflăm ce crezi despre cele de mai sus...

comments icon 0 comments
bookmark icon

Write a comment...

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.