Cele mai eficiente metode de eliminare a bacteriilor de pe fructe și legume

-


Suntem obsedați de alimentația sănătoasă, dar, surprinzător, nu ne gândim prea mult la ce introducem în organism împreună cu aceasta atunci când nu spălăm corect fructele și legumele pe care urmează să le consumăm proaspete. Chiar și atunci când sunt culese din grădina proprie și știm sigur că nu am folosit pesticide, fructele și legumele pot fi contaminate cu bacterii periculoase.

Metodele populare, mult răspândite în spațiul virtual, includ înmuierea produselor respective într-o soluție cu oțet. Specialiștii spun că ar putea funcționa, dar că eficiența lor depinde de concentrația folosită. O parte oțet la trei părți apă este formula optimă, însă chiar și așa, ea nu va îndepărta orice fel de bacterie sau ciupercă. 5-10 minute sunt suficiente pentru înlăturarea microorganismelor dacă este respectată concentrația de mai sus și dacă temperatura apei este cât mai apropiată de cea a fructelor. Conform CSE, Centre for Science and Environment, pesticidele pot fi înlăturate prin spălare cu o soluție de apă cu sare (2%). Sarea extrage apa din microorganisme, așa că microbii vor dispărea, iar sporii nu vor mai putea germina.

Însă, tot specialiștii spun că apa potabilă pur și simplu este atât de eficientă, încât îndepărtează 98% din orice reziduu s-ar afla pe fructele sau legumele respective. Iată cum recomandă FDA (The Food and Drug Administration), agenție federală a Departamentului de Sănătate al Statelor Unite, să ”ne purtăm” cu fructele și legumele:

1.   În primul rând, spală bine mâinile (ca să fie foarte clar, acest spălat bine înseamnă că apa și săpunul au zăbovit pe mâinile tale cel puțin 20 de secunde!).

2.   Înlătură zonele stricate, iar dacă un fruct sau o legumă par stricate, aruncă-le.

3.   Spală-le bine cu apă de la robinet, dacă aceasta este potabilă (în acest caz, spălat bine înseamnă că produsele respective au petrecut măcar 30 de secunde în apă). Nu folosi detergenți! Dacă te face să te simți mai în siguranță, cumpără un produs special pentru spălarea fructelor sau legumelor, dar studiile comparative au arătat că, de cele mai multe ori, apa simplă este mai eficientă sau, cel puțin, la fel de eficientă.

4.   Dacă te gândești că nu mai e nevoie să speli ceva doar pentru că oricum îi arunci coaja, greșești. Totul trebuie spălat atent, înainte de a fi decojit, altfel, transferul de bacterii este sigur.

5.   Fructele și legumele cu coaja mai tare (castraveți, pepeni, portocale etc.), mai ales dacă au striații care pot ascunde mizerie și bacterii, trebuie spălate cu o perie curată, sub jetul de apă.

6.   După spălare, șterge produsele cu prosop de hârtie sau cu un prosop curat.

7.   Dacă ai cumpărat salată ambalată, verifică pe pungă dacă e specificat că a fost spălată. Dacă da, nu mai este nevoie să o speli.

8.   Atenție la germeni, care sunt foarte la modă pentru că fac parte din categoria alimentelor foarte sănătoase. Aceștia sunt crescuți din semințe sau boabe într-un mediu umed și cald, și preferatul bacteriilor Salmonella, Listeria sau E. coli. Spălarea germenilor nu va reuși să le distrugă complet.

9.   Strugurii, broccoli, conopida trebuie scufundate într-un vas cu apă cel puțin două minute.

 

Cum depozitezi corect fructele și legumele

Bineînțeles, când achiziționăm astfel de produse, ne dorim să reziste cât mai mult pentru a le putea consuma proaspete. Vom reuși dacă suntem atenți la câteva detalii:

  • Dacă vrei să igienizezi produsele înainte de a le pune la rece, spală-le cu apă la fel de caldă ca ele. Să zicem că ai cules niște roșii, iar afară sunt 28 de grade. Înseamnă că asta este temperatura internă a produsului, deci apa va trebui să fie la fel de caldă. Explicația este că un ”șoc” termic ar determina roșia să absoarbă din apa în care este scufundată, odată cu ea și microorganisme care vor provoca un proces de deteriorare.
  • După curățare și uscare, acestea trebuie depozitate la aproximativ 13°C. Atenție, nu la frigider, pentru că este prea frig (sunt cel mult 7°C)! Lucrul acesta este valabil pentru toate fructele și legumele provenite din zone tropicale sau subtropicale. La temperaturi prea scăzute, acestea se vor strica mai repede și își vor pierde și din savoare.
  • Fructele de pădure nu se spală decât înainte de a le mânca, altfel le-ai pierdut. Și, neapărat, trebuie depozitate la frigider.
  • Produsele pre-ambalate precum salatele sau fructele pe care le cumperi tăiate (de exemplu, jumătățile de pepene) se păstrează la frigider.

Când le cumperi…

  • Alege fructele și legumele care nu au crăpături, zgârieturi sau puncte stricate (chiar dacă există acea concepție cum că tocmai aceste imperfecțiuni dovedesc că produsele sunt netratate cu pesticide).
  • Nu le pune în sacoșă alături de carne sau pește.

Simptomele intoxicației alimentare

Acestea apar de obicei după 1-3 zilei de la ingerarea alimentului contaminat și pot însemna senzație de vomă, diaree, dureri abdominale, febră sau dureri de cap. Bineînțeles, acestea ar trebui să te trimită de urgență la medic.

(Foto: www.yiannislucacos.gr)

 


Ne-ar plăcea să aflăm ce crezi despre cele de mai sus...

bookmark icon