SURSE. CFR Marfă, pe cale să devină o bombă socială pentru statul român. „6300 de angajaţi pot rămâne oricând pe drumuri”

-


Perspectiva declarării falimentului la CFR Marfă a devenit o chestiune de săptămâni în contextul în care nu toate instituţiile statului român merg pe aceeaşi direcţie în relaţia cu oficialii Comisiei Europene, pentru salva locurile de muncă a celor 6300 de angajaţi ai companiei. Dacă în toamna anului 2018 fostul ministru al Transporturilor, Lucian Şova şi fostul director al CFR Infrastructură, Ion Gavrilă, au amânat introducerea CFR Marfă în insolvenţă speriaţi de costurile sociale, astăzi Consiliul Concurenţei este pe cale să „detoneze bomba socială” de la companie prin modul cum tergiversează negocierile cu Bruxellesul, pentru aprobarea concordatului preventiv. În momentul de faţă, în afară de datoria înregistrată de CFR Marfă către CFR SA, compania trebuie să returneze către bugetul de stat ajutorul de 570 milioane euro, pe care Comisia Europeană l-a considerat ca fiind acordat ilegal.

 

În momentul de faţă, CFR Marfă se află în procedura de concordat preventiv, iar administratorul CITR, a anunţat pe 12 martie, că planul de redresare a fost omologat de către judecătorul sindic, care a luat act de aprobarea acestui document de către creditorii care deţin peste 75% din totalul creanţelor. Potrivit CITR, analiza realizată prin planul de concordat arată că activul CFR Marfă este mult superior pasivului, chiar în condiţiile în care societatea trebuie să acopere integral ajutorul de stat.

Astfel, datoriile totale ale companiei, luând în calcul chiar şi decizia Comisiei Europene, sunt mult sub activul companiei care este de 5,1 miliarde de lei, aşa cum arată evidenţele contabile şi evaluările avute în vedere la depunerea planului concordatar. De asemenea, în baza comunicărilor oficiale ale Comisiei Europene, oficialii statului român pot depune inclusiv cereri de acceptare a recuperării prin mijloace alternative, cum ar fi recuperarea în natură sau compensarea creanţelor ajutor de stat cu creditele existente deţinute de beneficiarul ajutorului de stat.

În acest context, surse feroviare au declarat, pentru Jurnaliştii.ro, că-n momentul de faţă în chestiunea salvării de la faliment a CFR Marfă sunt două tabere ce îşi plătesc reciproc poliţe fără a se ţine cont că la mijloc sunt 6300 de angajaţi, care din toamnă ar putea ajunge pe drumuri sau cel mai probabil din iarnă după alegerile parlamentare.

„Toată lumea promite acum totul şi nimic la CFR Marfă. Facem şi salvăm, dar toată lumea trebuie să accepte reorganizarea. Sunt două tabere care se luptă umăr la umăr acum: Administraţia şi sindicatele care au afinităţi către PSD, într-un război surd al cărui rezultat va fi transformarea CFR Marfă într-o bombă socială a statului român cu 6300 de angajaţi pe drumuri. Va fi groaznic la toamnă dacă nu se vor găsi nişte soluţii agreate de toată lumea ca să se poată salva compania. Conducerea CFR Marfă merge mai departe cu concordatul şi cu reorganizarea care la final ar putea lăsa totuşi şi nişte oameni pe afară. Cei de la UE nu aprobă planul de concordat, iar Bogdan Chiriţoiu (preşedintele Consiliului Concurenţei) trebuie să fie de acord cu programul, dar să şi negocieze cu Comisia Europeană, pentru prelungirea cu cel puţin 6 luni de zile a termenul impus de UE.  Este imposibil să rezolvi totul până la 25 august, termenul agreat de Bruxelles şi atunci măcar să mai prelungească cu 6 luni”, au declarat, pentru Jurnaliştii.ro, surse din domeniul feroviar.

Potrivit surselor noastre, Consiliul Concurenţei este „cuiul lui Pepelea” în ecuaţia salvării CFR Marfă întrucât tergiversează trimiterea documentelor cerute de oficialii CE cu privire la companie.

„Consiliul Concurenţei nu este de acord cu nimic…”

„ANAF-ul, CFR Infrastructură sunt de acord cu salvarea CFR Marfă, dar cei care se opun în momentul de faţă sunt cei de la Consiliul Concurenţei pentru că ei transmit documentele pe relaţia noastră cu CE. Dar această instituţie a statului român tergiversează lucrurile în detrimentul CFR Marfă. Nu există voinţă politică aici pentru că la Administraţie nu există rea credinţă şi ei chiar se zbat în această problemă dificilă pentru toţi. Dacă nu se aprobă concordatul şi nu se vor  implica toţi factorii de decizie pentru a nu se ajunge la executarea bunurilor, vă garantăm că va fi o bombă socială pentru statul român de care până şi PSD-ul a fugit. Dacă s-ar dori, s-ar putea obţine ajutoare de la CE şi pentru transportul feroviar grav afectat de pandemia de COVID-19. Guvernul nu a zis nimic, suntem cu dări foarte mari, iar prestaţia a scăzut foarte mult. Ajutorul pentru COVID 19 trebuie accesat până la 30 decembrie. Este un ajutor european, iar banii pe care i-ar da statul român ar fi acoperiţi de la Bruxelles. Nu am fost ajutaţi nici la fondul de salarii şi lucrăm de circa 4 luni de zile cu program redus. Salariile nu trebuiau tăiate pentru că bugetarii au lucrat de acasă şi nu au pierdut la salarii”, au subliniat sursele noastre.

Dacă toţi liderii sindicali, indiferent de simpatiile politice, vor semna actul adiţional şi vor accepta noua organigramă de la CFR Marfă, de la 15 iulie se va trece în etapa a doua de redimensionare a posturilor de la regionale şi sucursale, fără a se disponibiliza personal de lucru. Cel mai probabil, spun sursele noastre, se va opera la funcţiile de conducere care în momentul de faţă sunt dublate de oameni impuşi politic de la centru. De asemenea, etapa a treia a restructurării de la CFR Marfă va însemna disponibilizări de personal întrucât CE doreşte un plan de rentabilizare şi de eliminarea a celor care „taie frunză la câini în baza algoritmului politic”.

De la 1 iulie, feroviarii vor reveni la un program normal de lucru şi nu vor mai pierde 20 % la salarii care sunt încă mici în comparaţie cu alte ramuri din economia naţională.

Pe 5 februarie 2020, CITR, parte a Impetum Group, a fost desemnat administrator concordatar provizoriu și va coordona restructurarea operatorului feroviar CFR Marfă prin procedura de concordat preventiv, deschisă pe 4.02.2020 de Tribunalul București. În 2019 a fost adoptată Directiva (UE) 2019/1023 privind cadrele de restructurare preventivă pentru a împiedica ieșirea din economie a 200.000 de firme anual la nivel european. Directiva încurajează aplicarea procedurilor de restructurare în afara insolvenței, inclusiv a concordatului preventiv.

Concordatul este o soluție de prevenție care are rolul de a asigura redresarea rapidă și este desfășurată sub supravegherea judecătorului sindic. Procesul de restructurare permite continuarea activității companiei și respectarea obligațiilor față de creditori.

„CFR Marfă este o companie de impact în economia românească. În acest demers, ne vom concentra eforturile alături de companie spre identificarea soluțiilor optime de redresare în funcție de contextul actual. Ne-am asumat să contribuim și la restructurarea companiilor de stat din economia românească și suntem pregătiți să valorificăm îndelungata noastră expertiză din mediul privat pentru redresarea operatorului feroviar”, declara Aurel Podariu, Senior Partner CITR.

Citeşte şi:

FMI: „Actuala criză ar putea fi mai extinsă, în urma nivelului ridicat al şomajului şi al potenţialului pentru falimente”


Ne-ar plăcea să aflăm ce crezi despre cele de mai sus...

comments icon 0 comments
bookmark icon

Write a comment...

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.