CFR Marfă, o companie strategică în jocurile geopolitice dintre SUA și Federația Rusă?

-


Rușii au tot interesul să încerce să controleze CFR Marfă sau părți din această companie în contextul în care lovesc în economia României și-n interesele strategice ale americanilor la Marea Neagră.

După aproximativ zece ani de experimente politicianiste la CFR Marfă, ministrul Lucian Șova este foarte aproape de a forța intrarea în insolvență a companiei, care are de plătit datorii de 835, 8 milioane de lei către CFR SA (administratorul infrastructurii feroviare) și de încasat creanțe de 650, 5 milioane de lei de la diverși clienți.

Jucătorul principal în toată această ecuație este CFR SA, care poate cere oricând falimentul CFR Marfă, atât spre satisfacția operatorilor privați dornici să preia contractele companiei, cât și a unor mari jucători geopolitici din regiune: Federația Rusă și SUA.

În contextul în care România este un actor principal al flancului estic al NATO, cu importante obiective militare americane pe teritoriul său (Baza de la Mihail Kogălniceanu și Scutul Antirachetă de la Deveselu), falimentul sau insolvența principalei companii de transport feroviar din România este ”mană cerească” pentru Kremlin, ca să încerce, prin intermediul unor operatori privați folosiți drept paravan, să controleze părți importante din activele CFR Marfă.

În 2012, când guvernarea USL pregătea cu mare tam tam privatizarea CFR Marfă, VTB Capital Plc, divizia de investment banking a celei de a doua bănci din Federația Rusă, anunța că avea pregătite mai multe sute de milioane de euro pentru investiții și plasamente strategice în Balcani. Una dintre ținte era CFR Marfă, companie strategică pentru economia României și implicit pentru interesele militare ale NATO-SUA.

„Suntem interesaţi de privatizarea companiei de transport feroviar de mărfuri. De asemenea, Serbia are de gând să vândă o bancă de care suntem interesaţi“, declara directorul general al VTB Capital, Atanas Bostandjiev, pentru Bloomberg.

„Membrii CSAT au avizat proiectul cu obligaţia respectării de către companie a nevoilor de transport în situaţii de urgenţă, precum şi a celor care derivă din angajamentele României în cadrul NATO şi în cadrul acordurilor cu Statele Unite ale Americii”, sublinia Administrația Prezidențială, într-un comunicat de presă din toamna lui 2012.

Atunci, oamenii Moscovei au fost la un pas de a pune mâna pe CFR Marfă, în contextul în care guvernarea USL forța vânzarea unor pachete mari de acțiuni sub impulsul unor angajamente asumate cu organismele financiare internaționale. În cele din urmă, rușii au cumpărat importante active în transporturi și energie în Serbia, un aliat tradițional al Kremlinului, un adevărat cap de pod în Balcanii de Vest.

Jucător-cheie

În această bătălie geopolitică din regiunea noastră, companiile strategice ale statului român, care încă mai sunt ”în viață”, vor avea un rol crucial în transportul și prelucrarea hidrocarburilor de la Marea Neagră.

Printre acestea se numără și CFR Marfă, companie interesantă și pentru partenerul nostru strategic SUA, din următoarele considerente: dispune de suficiente vagoane de transport și locomotive și poate să asigure capacitățile de transport ale forțelor americane dislocate pe teritoriul țării noastre. Astfel, prin convențiile și protocoalele încheiate cu SUA și MApN, CFR Marfă este un jucător cheie în diverse situații în satisfacerea nevoilor de apărare ale țării noastre.

De asemenea, atât rușii cât și americanii mai sunt interesați și de CFR Ferry-Boat Sa –Transport Maritim de Coastă, care asigură interoperabilitatea sistemelor de transport și trupe militare.  De asemenea, CFR Marfă deţine tehnologia de transport combinat RO-LA, ceea ce îi permite companiei să ofere o gamă integrată de servicii de transport de marfă, venind astfel în întâmpinarea directivelor europene în domeniul transportului intermodal şi combinat.

CFR Marfă are încheiate convenţii directe cu Forţele Armate al Statelor Unite ale Americii, care privesc stabilirea tarifelor, a condiţiilor de transport şi decontare a serviciilor furnizate armatei americane pentru trenurile KFOR şi terminalul de feribot. În această ecuație geopolitică care nu pare a fi înțeleasă de ministrul Lucian Șova(fost partener de afaceri cu colonel(r) al GRU, Boris Golovin) și de oamenii săi, CFR Marfă este o adevărată ”mină de aur” pentru acești jucători globali întrucât deține:  peste 42.000 de vagoane şi peste 900 locomotive, plasând compania într-o poziţie avantajoasă comparativ cu alti operatori detinuţi de stat în regiunea central sud- estică europeană.

Rol strategic

Din punct de vedere al volumului de marfă pe care îl transportă, poziţia CFR Marfă pe piaţa de transport feroviar din România este dominantă în raport cu ceilalţi operatori privaţi, care au apărut după anul 2001. CFR Marfă deţine un rol strategic în asigurarea transportului de cărbune pentru funcţionarea sistemului energetic naţional, dar politicienii vremelnici de la București par să nu priceapă că soarta unei companii strategice și a angajaților săi se află în pixul acestora.

Până la falimentul CFR Marfă mai este un pas, dar Consiliul Suprem de Apărare a Țării oare ce păzește?

Citește și:

Mai poate fi evitată insolvenţa CFR Marfă?

În timp ce CFR se zbătea să supraviețuiască, unii directori generali își dădeau bonusuri pentru „management performant

Tortura prostiei

 

 


Ne-ar plăcea să aflăm ce crezi despre cele de mai sus...

comments icon 0 comments
bookmark icon

Write a comment...

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.