De ce construim catedrale şi nu spitale?

-


În societatea românească curentă şi în social media, cu toţii  am văzut destul de des motto-ul: “Vrem spitale, nu catedrale!”. Este o idee apărută ca răspuns la succesul evident pe care Biserica Ortodoxă Română l-a avut şi continuă să îl aibă în privinţa construirii catedralei Mântuirii Neamului şi nu numai.

Datele oficiale ne spun că în 2017 aveam peste 27.000 de lăcăşuri de cult, dintre care mai mult de 16.000 aparţin BOR. Pornind de aici, o bună parte a societăţii a început să antagonizeze acest succes cu ineficienţa sistemului de sănatate, cu numărul scăzut de spitale din România.

Mai mult decât atât, atunci când se naşte sentimentul de ură, el are nevoie de o ţintă, de o întrupare a răului. În mintea multora dintre noi, ura nu este un sentiment interior (ceea ce este în mod evident, fiind o reacţie chimică a diferiţilor compuşi chimici ce alcătuiesc corpul uman) ci o reacţie la acţiunea unei forţe exterioare asupra noastră. În cazul de faţă ţinta a fost găsită în special în persoană Patriarhului Daniel, dar şi a preoţilor în mod general.

Dincolo de propagandă foarte agresivă căreia fiecare dintre noi îi suntem expuşi în fiecare zi cred că subiectul merită o privire mai atentă pe care un corporatist ar numi-o analiză de business.

Haide să ne punem pe cât posibil în afara discuţiei şi să asemănăm BOR cu o companie.

Daniel este CEO, bisericile şi mănăstirile sunt magazine de desfacere, întreaga ierarhie bisericească este organigrama companiei, preoţii sunt departamentul de Sales (Vânzari), iar enoriaşii sunt clienţi sau prospecţi (posibili clienţi) care pot cumpăra produsul (acesta fiind credinţa de rit ortodox în Dumnezeu).

Dacă privim aşa, o să fie mult mai clar pentru oricare dintre noi faptul că BOR este o instituţie foarte eficientă. Şi-a propus să contruiască cel mai mare magazin de desfacere din ţară şi unul dintre cele mai mari din lume şi tocmai l-a lansat (nefinalizat în proporţie de 100%, dar capabil să aducă noi clienţi, vezi 30.000 de oameni la deschidere).

În 2007, la alegerea noului CEO, proiectul cu care s-au câştigat alegerile a fost “Niciun sat fără biserică”. De atunci şi pănă acum motto-ul a fost inoculat ca parte a culturii organizaţionale şi pus în practică cu o eficienţă lăudabil. Pe lângă marele şi eficientul departament de vânzări, CEO-ul a reuşit să creeze o largă reţea de influenceri printre politicienii de la nivel local şi naţional printr-o situaţie “win-win”. Eu te ajut să câştigi alegeri, tu aloci fonduri pentru noi biserici şi menţii status quo-ul cu privire la neimpozitarea firmei. 

Privită că o firmă, pare o afacere de success, nu? Aşa şi este şi aşa trebuie înţeleasă. Biserica în sens de entitate juridică nu este Raiul pe pământ. Preoţii nu sunt sfinţi, nu trebuie prezumaţi a fi şi nici nu au pretenţia să fie văzuţi în acest fel.

BOR, prin toate căile pe care le are la dispoziţie, îţi prezintă o poveste. E alegerea ta dacă alegi să o crezi pe aceasta sau pe cea catolică, protestantă, musulmană, hindusă sau atee. Cert este că trebuie să alegi o poveste, căci eşti om şi toţi oamenii cred în poveşti, aceasta fiind calea prin care putem colabora că specie. Dacă fiecare am avea o poveste total distinctă de a celor de lânga noi, totul ar fi haos şi teroare. 

De ce se construiesc mai multe biserici decât spitale? Pentru că azi povestea BOR este mai puternică decât a oricărui Ministru al Sănătăţii, fiindcă nimeni nu a încercat să creeze o poveste în care construcţia de spitale este calea către propăşirea spirituală şi fizică a naţiunii. 

Antagonizarea Patriarhului Daniel nu este soluţia problemei, este doar o manifestare a neputinţei. Dacă l-am privi ca exemplu de eficienţă, dacă cineva ar încerca să îl ia ca aliat cred că ar fi un câştig mult mai mare, căci aşa cum o bună parte din fondurile pentru catedrală s-au strâns din donaţiile obţinute de fiecare biserică, la fel de bine direcţionarea acestora se poate face către spitale sau cabinete medicale în fiecare sat.

Problema e de poziţionare şi înţelegere a faptului că fiecare om are interesul lui şi dacă vrei ca ceva să fie făcut, trebuie ca interesul tău să coincide cu al multor altora, căci puterea stă în număr.


Ne-ar plăcea să aflăm ce crezi despre cele de mai sus...

comments icon 0 comments
bookmark icon

Write a comment...

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.