De ce este atât de blamată pâinea albă?

-


Pâinea albă a fost dintotdeauna blamată pentru acumularea de kilograme în plus însă dincolo de acest aspect contează foarte mult și cantitatea în care este consumată. Pâinea albă este foarte bogată în amidon, care, per ansamblu, nu este o substanță de speriat, deoarece se „desface” în glucoză care dă energie corpului. De aceea, în meniurile grădinițelor, cu foarte puține excepții, se află pâinea albă. Copiii au nevoie de foarte multă energie, iar pâine albă, consumată cu moderație, este una dintre aceste surse.

Spre deosebire de pâinea integrală, de exemplu, cea albă nu este cu mult mai bogată în calorii, însă duce negreșit la creșterea în greutate dacă este consumată zilnic și în cantități mari. Explicația este că boabele de grâu din care se obține pâinea albă se rafinează prin îndepărtarea fibrelor, rămânând astfel doar amidonul. De aceea, pâinea albă are o valoare nutritivă mai mică și mai puțină fibră decât alternativele din grâu integral.

„Atunci când se rafinează boabele de grâu, cum ar fi cele din care se obține făina pentru pâinea albă, straturile exterioare și cele interioare sunt îndepărtate. Acest lucru înseamnă îndepărtarea fibrelor și a proteinelor (25%), lăsând în urmă amidonul „, spune Erin Palinski-Wade, RD, autoarea cărții Belly Fat Diet Pentru Dummies. Este posibil, mai spune medicul, să vedeți pe etichetă trecut „făină îmbogățită”. Într-adevăr, această făină are adăugați, după rafinare, niște nutrienți precum vitaminele B și fierul, însă îi lipsesc fibrele și trebuie consumată cu moderație.

Organismul absoarbe relativ repede alimentele cu conținut ridicat de amidon, așa cum este și pâinea albă, ducând la o creștere rapidă a zahărului din sânge. La fel de repede, aceste niveluri de zahăr din sânge se „prăbușesc”, provocând poftele, cel mai adesea pentru carbohidrați mai rafinați, perpetuând astfel ciclul. Dacă ar exista fibre, acest lucru ar putea fi evitat.

„Fibrele insolubile, precum cele din grâul integral, sunt asociate cu creșterea volumului bolului intestinal și cu creșterea timpului de tranzit prin sistemul digestiv. Studiile au arătat că persoanele care își dublează cantitatea de fibre din regimul alimentar ajung să absoarbă cu până la 130 kcal mai puțin, ceea ce reprezintă un beneficiu considerabil pentru cei care vor să scadă în greutate. Fibrele au proprietăți fiziologice unice care contribuie la îmbunătățirea stării de sănătate”, explică medicul nutriționist Șerban Damian în cartea sa, Ecuația slăbirii.

Consumată cu moderație, pâine albă poate fi integrată într-un meniu sănătos. Însă nu trebuie pusă pe masă zilnic și în cantități mari. În plus, trebuie multă atenție pentru că tot din făină albă sunt obținute și produsele de patiserie (care mai au și margarină), precum și pizza, care sunt alimente la îndemnă și pe care avem tendința de a le consuma zilnic.

Citește și:

Ghid de utilizare a cardului de sănătate când platforma online este nefuncțională


Ne-ar plăcea să aflăm ce crezi despre cele de mai sus...

comments icon 0 comments
bookmark icon

Write a comment...

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.