De ce își bate joc PSD de autostrada Moldovei

-


Jocurile interne din PSD şi problemele cu bugetul de stat pe 2019 ar putea ţine blocat proiectul autostrăzii Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş (autostrada Unirii), care reprezintă unica şansă pentru modernizarea Moldovei, o regiune cu probleme demografice şi sociale grave.

La circa 30 de ani de la Revoluţie, Moldova nu are niciun kilometru de autostradă, ci doar o singură porţiune de şosea modernizată, pe sectorul Siret-Iaşi. Contactaţi de Jurnaliştii.ro, deputatul PMP Petru Movilă şi preşedintele Mişcării pentru Dezvoltarea Moldovei, Dorin Dobrincu, au analizat situaţia autostrăzii Unirii care s-a concretizat în lege toamna trecută, şi pe care Ministerul Transporturilor trebuie să o respecte.

Pentru a determina guvernarea PSD-ALDE să demareze lucrările pentru autostrada Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş (supranumită şi autostrada Unirii), preşedintele Klaus Iohannis a promulgat în toamna trecută legea privind construcţia acestui obiectiv, vital pentru dezvoltarea şi modernizarea Moldovei.

În această perioadă, Liviu Dragnea şi liderii PSD caută soluţii disperate pentru închiderea bugetului pe 2019, iar construcţia autostrăzii Unirii nu pare a fi de mare interes pentru guvernarea PSD-ALDE, în contextul în care s-ar fi alocat 9 milioane de lei, sumă insuficientă pentru demararea studiilor de fezabilitate.

 „Pentru Autostrada A8, Ungheni-Iași-Târgu Mureș, sunt prinse în proiectul de buget credite bugetare în valoare de nouă milioane lei și credite de angajament (pentru anii viitori, angajate în acest an) în valoare de 37 milioane de lei”, a declarat Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.  Practic, din suma prevăzută pe acest an, nouă milioane lei (circa două milioane de euro s-ar putea construi în jur de 200 de metri de autostradă).

„Austostrada Unirii se va construi”

„Nici un Guvern nu a tratat cu seriozitate subiectul autostrăzii Moldovei. Masterplanul a fost doar o hartă şi nu s-au făcut decât desene şi atât. Acum, există o lege în acest sens şi eu am iniţiat-o, întrucât toată lumea ne acuza că nu facem nimic pentru infrastructura din Moldova. Vă spun că autostrada Unirii se va construi. De la promulgarea legii au trecut mai mult de 30 de zile, şi în urma discuţiilor purtate cu liderii PSD-ALDE am primit asigurări că va fi inclusă în bugetul pe 2019 o anexă specială pentru acest proiect. Nu poţi să laşi autostrada la CNAIR, dar până nu văd proiectul de buget sunt mai ponderat în declaraţii”, a declarat, pentru Jurnalistii.ro, deputatul PMP, Petru Movilă.

Ar fi nevoie de 150 milioane de euro. Se vor da 2 milioane de euro

În schimb, preşedintele Mişcării pentru Dezvoltarea Moldovei, Dorin Dobrincu a afirmat, pentru Jurnaliştii.ro, că pentru realizarea studiilor de fezabilitate şi a proiectului tehnic pentru întregul traseu al autostrăzii Unirii (Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş) este nevoie de circa 150 milioane de euro, iar CNAIR susţine că are alocată suma de 2 milioane de euro.

„Am reacţionat împreună cu colegii mei, săptămâna trecută, când ne-am uitat pe proiectul de buget şi nu am văzut nicio sumă alocată pentru această autostradă. O autostradă se construieşte în câţiva ani, dar la bază trebuie să ai studii serioase de fezabilitate care s-ar putea face în intervalul 2019-2020. În scurt timp, CNAIR a ieşit public şi a spus că există bani alocaţi, dar din fondurile bugetului de stat sunt trecuţi două milioane de euro. Ori asta înseamna vreo 7% din suma necesară pentru demararea studiilor de fezabilitate, când pentru un studiu de fezabilite bun ar fi nevoie de circa 150 de milioane de euro. Pentru a face autostrada este nevoie de un studiu de fezabilitate serios, întrucât Moldova este o zonă colinară şi montană. Dacă nu se aloca bani, nu ai cum să o construieşti”, a mai subliniat Dorin Dobrincu.

În chestiunea construcţiei autostrăzii Unirii, cea mai mare responsabilitate ar fi trebuit să o aibă liderii locali ai PSD din Moldova care nu au făcut nimic pentru proiect, susţine deputatul PMP Petru Movilă.

Potrivit acestuia, „liderii locali ai PSD din Moldova ar fi trebuit să fie promotorii construcţiei autostrăzii”.

Situația actuală a finanţării autostrăzii Unirii a fost anticipată încă de acum două luni de liderul ALDE, Varujan Vosganian care a declarat, la Iaşi, că Guvernul Dăncilă va încerca parteneriatului public-privat pentru realizarea Autostrăzii „Iaşi – Târgu Neamţ”, sector din A8, doar în primele trei luni ale anului 2019, potrivit monitorulbt.ro

„Am preferat varianta parteneriatului pentru că e mai rapidă, restrânge gama contestaţiilor şi, în acest fel, am putea începe chiar în anul viitor lucrările la autostradă”, sublinia Varujan Vosganian.

Pe de altă parte, preşedintele Mişcării pentru Dezvoltarea Moldovei Dorin Dobrincu este decis să dea în judecată Executivul Dăncilă pentru nerespectarea legii în chestiunea demarării lucrărilor la autostrada Unirii.

Trimiterea în judecată a Guvernului

„Ne gândim să dăm în judecată Guvernul României pentru nerespectarea legii întrucât în 30 de zile ar fi trebuit să înceapă construcţia autostrăzii şi au trecut deja două luni. De asemenea, este posibil să facem acţiuni de protest în faţa sediilor autorităţilor locale şi a PSD”, a adăugat Dorin Dobrincu.

În lipsa unui proiect de buget serios, finanţarea autostrăzii Unirii ar putea fi o „piatră de moară” pentru Cabinetul Dăncilă, în contextul în care nu pare că ar exista un interes major pentru realizarea acestui obiectiv major pentru viitorul Moldovei, şi implicit al României. Până atunci, coaliţia PSD-ALDE  trebuie să ştie faptul că CE  a modificat Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM), prin care vor fi alocate mai multe fonduri europene pentru proiecte de importanţă.

Potrivit jurnaliştilor de la monitorulbt.ro, la un cost estimat al autostrăzii „Unirii” de aproximativ nouă miliarde de euro, contribuţia României ar fi de 1,35 miliarde euro, în timp ce 7,65 de miliarde de euro ar putea veni de la UE dacă Guvernul Dăncilă ar fi dornic să utilizeze bani europeni.

De asemenea, comisarul european Corina Creţu a demontat în toamnă toate scenariile Guvernului în privinţa surselor de finanţare şi a spus răspicat că proiectul autostrăzii Iaşi -Ungheni- Târgu Mureş este eligibil pentru finanţare şi în următorul exerciţiu bugetar european.

Președintele Klaus Iohannis a avertizat guvernul

„Moldova este singura mare regiune istorică fără o autostradă, deși acest proiect se află pe agenda publică de 11 ani. Vorbim, așadar, despre o perioadă extrem de lungă, în care este de neconceput că problema nu și-a găsit o soluționare. Prin indolența și amatorismul unor politicieni, această nevoie absolut legitimă s-a transformat într-o chestiune de securitate sau de siguranță națională. Este, însă, trist că a fost nevoie de o lege pentru ca guvernanții să fie obligați să facă pași concreți. Nu acesta este scopul legiferării. Realizarea unor obiective de acest fel nu ar fi trebuit să aștepte o intervenție a Parlamentului, Guvernul fiind cel care deține toate pârghiile şi resursele pentru administrarea țării”, declara şeful statului, în prezenţa celor peste 70 de iniţiatori ai proiectului de lege, dintre care au lipsit aleşii PSD.

Atunci, preşedintele Klaus Iohannis a avertizat Guvernului să prevadă, în bugetul pentru 2019, banii necesari pentru construirea autostrăzii.

„Avertizez Guvernul că în bugetul pentru anul viitor trebuie să se regăsească, cu prioritate, fonduri alocate pentru „Autostrada Unirii”. Mai mult, există sprijinul declarat din partea Comisiei Europene, există sprijinul societății civile, avem experți care și-au manifestat dorința de a participa la concretizarea acestui proiect. Vă asigur că voi urmări cu deosebită atenție demersurile pe care le va face Guvernul în această direcție, pentru că vorbim despre un proiect prioritar pentru milioane de români”,  sublinia şeful statului.

Citeşte şi:

Victorie a PMP la Senat privind pensiile speciale

 

 

 


Ne-ar plăcea să aflăm ce crezi despre cele de mai sus...

comments icon 0 comments
bookmark icon

Write a comment...

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.