„În trenurile morţii” din România secolului XXI

-


Călătoria cu trenul în România secolului XXI a devenit un chin pentru mulţi dintre noi, în contextul în care vagoanele sunt tot mai puţine, iar locomotivele sunt adevărate „piese de muzeu”, încă funcţionale. Cârpeala ultimilor 30 de ani şi incompetenţa miniştrilor Transporturilor au transformat Compania într-o gaură neagră, aproape de un faliment mult dorit de operatorii privaţi, care coordonează din umbră „anumite jocuri transpolitice şi geopolitice” în scopul destructurării celui mai important jucător strategic din economia românească: CFR SA.

sursa foto: Jurnaliştii.ro

Călătoresc zilnic cu trenul în ultimii 12 ani şi văd bătaia de joc a mai marilor de la Transporturi faţă de călători şi navetişti, prin condiţiile „civilizate de călătorie” pe care aceştia le oferă. De exemplu, a călători cu trenul de la Bucureşti la Ploieşti, este o adevărată încercare, dacă nu suferi de vreo boală cronică sau incurabilă, în contextul în care vagoanele s-au împuţinat, iar condiţiile amintesc de „monstruoasele trenuri naziste care transportau oameni în lagărele de exterminare.”

Căldură, mizerie, toalete înfundate, jeg, scaune rupte, pureci şi oameni nervoşi care înjură printre dinţi întregesc un tablou sinistru al României secolului XXI. În acest peisaj, nu putem să nu îi includem şi pe unii călători certaţi cu igiena, bunul simţ şi civilitatea care fac „prăpăd” în urma lor, deşi conductorii ar putea să îi amendeze drastic ca să îi determine să păstreze o minimă curăţenie în vagoane.

Am experimentat pe propria-mi piele călătoria în trenuri cu două vagoane (clasa a I-a şi a II-a), fără aer condiţionat, printre oameni înghesuiţi de situaţie, unde bătrânii stăteau în picioare, căci nu mai erau locuri disponibile, iar studenţii, graţie pomenii electorale a lui Liviu Dragnea din 2017, stăteau nepăsători şi mândri că pot călători oriunde, oricând, gratuit pe calea ferată, chiar dacă unii erau poate doldora de restanţe.

Mulţi poate vor spune că sunt tendenţios, dar nu se poate să dai gratuitate la toţi, fără să îi motivezi cumva să lupte pentru acest drept. Dar, mă rog aici este o altă problemă, a Ministerului Educaţiei şi nu a CFR-ului, care se află în plină criză de vagoane, personal, material rulant. Deşi nervii călătorilor se revarsă în primă instanţă împotriva personalului CFR, problema se află pe masa ministrului Răzvan Cuc şi a oamenilor din subordinea sa de la Minister, care sunt un „exemplu de eficienţă managerială”.

„Domnule, el nu e ministru. Şi-a închipuit cineva că el e ministru ? El e pe post de muppets acolo. Omul e un „habarnist”. A fost pus acolo pe post de muppets”, declara fostul premier, Mihai Tudose, într-un interviu la Adevărul.ro, despre ministrul Transporturilor Răzvan Cuc.

Din multitudinea de probleme cu care se confruntă CFR-ul mai rămâne şi cea „a oamenilor numiţi în posturi grase în companie” pe pile şi combinaţii politice care plimbă pe bani frumoşi hârtii şi xerox-uri. De fapt, aceştia oameni sunt peste tot, în toate instituţiile şi agenţiile statului român, iar ministrul de Finanţe este presat de lipsa de cash, ca din toamnă să ia măsuri drastice împotriva acestora. Cum să se însănătoşească statul român când odraslele celor mai importanţi demnitari ai statului român parazitează instituţiile centrale pe bani grei fără să facă nimic concret?

sursa foto: Jurnaliştii.ro

Investiţiile la CFR SA sunt numai pe hârtie, iar locomotivele şi vagoanele cele mai bune sunt în compunerea „trenurilor Soarelui” care asigură transportul turiştilor pe litoral.

Din păcate, noi, călătorii, care plătim bilete şi abonamente, nu contăm, ba chiar ni s-a spus franc în faţă de către un greu cu burtă, zeflemist din Minister: „Dacă nu vă convine situaţia, de ce nu vă duceţi cu trenurile private sau cu microbuzele? noi facem tot ce putem!”.

Pe lângă aceste probleme evidente în trenurile care merg pe ruta Bucureşti Nord-Ploieşti Vest-Satu Mare, mai sunt şi „micile mari probleme de la reţeau electrică” evidente în ultimele săptămâni care au creat nervi şi întârzieri.

”Acum sunt în circulație 900 de vagoane, dar în realitate au fost doar 700, dar pentru 200 de vagoane, care ar fi trebuit să intre în reparații, s-a prelungit perioada de folosință cu trei luni, prin ordin al ministrului Transporturilor. Sunt 300 de vagoane care stau pe dreapta de 8-10 ani, aproape vagoane noi. De ce nu se alocă bani pentru reparații? La ora actuală CFR are aproape 1.000 de locomotive și automotoare, din care 590 sunt defecte.

Din 120 automotoare tip săgeata albastră, circulă doar 70, iar noi renunțăm în continuare la contractele de reparații. Noi trebuie să cumpărăm și un amărât de bec sau un geam prin licitație, cu aprobare de buget de venituri și cheltuieli, ceea ce lasă nereparate vagoanele, în condițiile în care și așa nu avem. Noi așteptăm să vedem ce se întâmplă luna aceasta, dacă se schimbă directorul general, căruia îi expiră mandatul de 4 luni. Vom opri trenurile pentru că nu avem cu ce să lucrăm. Nu avem vagoane și locomotive suficiente”, a declarat Maxim Rodrigo, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, pentru ziarul Naţional.ro.

În faţa acestui tablou sumbru, cuvintele sunt de prisos, şi totodată trebuie să fim mulţumiţi că nu s-au înregistrat situaţii mai grave, care să pună în pericol siguranţa circulaţiei. Până la colapsul final al companiei, greva geenrală ar mai putea totuşi salva ceva?

Probabil că DA, probabil că NU….decizia stă la riscul şi îndemna cfr-iştilor ajunşi în aceşti ani de tranziţie  o masă de manevră la cheremul politicienilor!!

Citeşte şi:

Wimbledon 2019. Mesajul unui mare campion pentru Simona: „Trebuie să ai o mentalitate de învingător, nu?”

 


Ne-ar plăcea să aflăm ce crezi despre cele de mai sus...

comments icon 0 comments
bookmark icon

Write a comment...

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.