Cum ne apărăm de infodemie? Imunizarea în fața fake news-urilor despre coronavirus, necesară

-


La începutul acestei luni, Organizația Mondială a Sănătății a declarat criza globală cauzată de noul coronavirus (COVID-19) ca fiind prima „infodemie masivă răspândită prin reţelele sociale”. Prin infodemie, OMS înţelege „o supraabundenţă de informaţii – unele corecte, altele nu – care îngreunează accesul oamenilor la surse de încredere atunci când au mai multă nevoie de ele”. În acest context tulbure, dezinformările digitale şi miturile legate de apariţia pandemiei se răspândesc simultan cu virusul, iar cetăţenii sunt bombardaţi continuu cu un flux informaţional şi emoţional.

Sociologul Nicolae Ţibrigan a declarat, pentru Jurnaliştii.ro, că în plină criză generată de pandemia de coronavirus au fost reactivate o serie de mituri urbane (inventate) care sunt alimentate din teorii conspiraționiste de către indivizi care suferă de „complexul mistagogului” convinși că nu există hazard și că orice tragedie colectivă este fabricată, pentru a manipula cetățenii.

sursa foto: Nicolae Ţibrigan/ Facebook

„Acum, trăim într-o perioadă în care fake news-urile distribuite în contextul alegerilor par a fi niște glume pe lângă amploarea vortex-ului dezinformator despre pandemia de coronavirus, unde linșajele digitale, bâtele retorice, culpabilizarea colectivă, sau polarizarea pe criterii socio-economice sau criterii de vârstă sunt la ordinea zilei. Ca în orice eveniment de criză, au fost reactivate și o serie de mituri urbane, unele inventate sau reciclate special. Cele mai multe din aceste mituri sunt alimentate din teorii conspiraționiste de către indivizi care suferă de „complexul mistagogului” convinși că nu există hazard și că orice tragedie colectivă este fabricată, pentru a manipula cetățenii”, a declarat, pentru Jurnaliştii.ro, sociologul Nicolae Ţibrigan.

Potrivit acestuia, mitul că virusul ar fi fost produs de SUA/NATO ca armă biologică (bioweapon) este rescris la indigo după „Operațiunea Infektion” demarată de KGB în anii 1980 pentru a acuza CIA și Departamentul american al Apărării că ar fi creat și răspândit virusul HIV pentru a suprima populațiile din Lumea a treia, inclusiv URSS.

„Chiar dacă un studiu recent asupra virusului publicat în revista „Nature” a demontat acest mit, experții americani ajungând la concluzia că virusul „SARS-CoV-2 NU este un construct de laborator și nici un virus manipulat”, aceștia descoperind drept sursă a virusului o specie de lilieci, nu i-a împiedicat pe adepții noilor conspirații să-și extindă narațiunile și să-și dezvolte audiențele. Problema e că unele din aceste mituri pot avea impact negativ pe offline, și pot reprezenta adevărate obstacole pentru autoritățile naționale de a implementa niște măsuri de prevenire și descurajare a unor comportamente iresponsabile din partea societății. Ori, în situații de panică și anxietate, nevoia oamenilor de informare, de discuție, de reducere a incertitudinilor, și chiar de conversație digitală este la cote maxime, și nici nu trebuie să fie blamabilă. Dar de asta pot profita mai mulți actori, statali sau non-statali, cu interese strategice sau doar pecuniare”, a adăugat Nicolae Ţibrigan.

De asemenea, acesta a mai spus că bombardamentul de ştiri false şi conspiraţioniste tinde să acapareze spațiul informațional, răspândindu-se pe online cu viteze de 10 ori mai mari decât informațiile oficiale, cu adevărat utile cetățenilor.

„Când toți „țipă” pe social-media, este destul de greu să găsești vocea care contează cu adevărat la un moment dat. Toată această „infodemie” lansată de diverse site-uri cu așa-zise „știri alternative” poate avea efecte și în offline, adică în viață reală, prin simplul fapt că se generează o situație de panică, să supra accentueze egoismul și iraționalitatea din oameni. Ori acum, avem nevoie de mult mai multă cumpătare și comportament responsabil în spațiul public, mai ales atunci când stăm la cozi la farmacii sau suntem tentanți să ne umplem cămara. Iar de aici vine și îngreunarea autorităților de a identifica și implementa cele mai bune soluții. De asemenea, mai persistă și pericolul ca aceste site-uri de fake news să distribuie, pe rețele de socializare, inclusiv discursuri de instigare la ură, adâncind și creând diviziuni la nivelul societății, și lovind în capacitatea noastră de a ne solidariza (vezi în acest sens și mesajele împotriva revenirii în țară a diasporei românești din Italia)”, a subliniat Nicolae Ţibrigan.

Pentru a se reduce din acest flux informaţional, se recomandă un comportament mai rezervat pe rețelele de socializare, mai ales în ceea ce privește răspândirea prin „share” și „comment” a conținutului care vine pe News Feed. De asemenea, în astfel de perioade stresante şi totodată tensionate, psihologii recomandă reducerea timpilor petrecuţi în faţa televizorului, radioului şi a internetului.

Atenţie la sfaturile şi metodele diverşilor vraci de pe social media!

„Să acordăm o mai mare atenție la supraîncrederea pe care o putem manifesta față de diverși „profeți” sau „medici” care promovează diverse sfaturi și metode de vraci pe social-media. Am putea începe chiar cu abandonarea mentalității „las că știu eu mai bine despre ce e vorba!”. Este important ca informațiile pe care le luăm despre noul coronavirus să provină de la specialiști și experți, iar cetățenii să primească date la zi despre evoluția pandemiei din surse oficiale. De aceea, acum e nevoie mai mult ca oricând de jurnaliști de profesie și experți cu expertiză de calitate. Și apoi, ar trebui să ne orientăm spre sursele de „încredere”, unde lucrează profesioniști, ori de câte ori dorim să ne informăm despre ultimele date despre coronavirus și recentele măsuri și reglementări adoptate de autoritățile internaționale și naționale. De exemplu, personal verific unele informații din presă pe următoarele site-uri: ȘtiriOficiale.ro, Who.int (Organizația Mondială a Sănătății), Ms.ro (Ministerul Sănătății), sau Dsu.mai.gov.ro (Departamentul pentru Situații de Urgență al MAI)”, a conchis Nicolae Ţîbrigan.

Termenul de „ştire falsă” („fake news”) a devenit demodat din cauza lipsei de claritate şi are acum valente mai mult peiorative (de a descalifica ştiri sau opinii divergente fata de poziţia vorbitorului). Comisia Europeana foloseşte termenul de dezinformare, pe care îl defineşte drept „informaţie demonstrabil falsă sau tendenţioasă generată şi diseminată în vederea obţinerii unui avantaj economic sau pentru a manipula publicul în mod intenţionat şi care poate cauza daune publice”.

Ministrul de Interne, Marcel Vela, a solicitat pe 18 martie, Autorității de reglementare în comunicații (ANCOM) închiderea primului site care a publicat informații false în contextul crizei coronavirusului: este vorba despre ştiridemoment.ro, care a publicat un articol cu titlul „Se închid de luni Kaufland, Auchan, Metro, Carrefour și Lidl” pe data de 15 martie 2020, potrivit Grupului de Comunicare Strategică (GCS).

De asemenea, GCS a înaintat ministrului Afacerilor Interne propunerea de închidere după ce, în urma analizei, a rezultat că site-ul menționat „selectează și preia trunchiat declarații și informații pe care le titrează în formulări și exprimări alarmiste, menite să genereze panica în rândul cetățenilor. Titlurile materialelor postate pe site-ul menționat fie sunt complet false, fie nu au legătură cu decizii anunțate oficial de entitățile la care fac referire. Astfel de titluri pot genera comportamente sociale neadecvate și disproporționate cu situația reală”.

Pe 15 martie, site-ul ştiridemoment.ro a publicat un articol cu titlul „Se închid de luni Kaufland, Auchan, Metro, Carrefour și Lidl”, accesibil la următorul link: https://stiridemoment.ro/se-inchid-de-luni-kaufland-auchan-metro-carrefour-si-lidl/„Informațiile prezentate în titlul articolului au fost infirmate în mod oficial de reprezentanții companiilor în cauză, prin comunicatul dat publicității în data de 18 martie a.c. de Asociația Marilor Rețele Comerciale din România”.

Citeşte şi:

Coronavirus în România. 762 de români, infectaţi cu COVID-19. Opt decese sunt confirmate


Ne-ar plăcea să aflăm ce crezi despre cele de mai sus...

comments icon 0 comments
bookmark icon

Write a comment...

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.