Ora de lectură nu este o idee neapărat bună

-


Pe pariu că dacă statul român, dorind să stopeze declinul populației, ar da ordin ca toate cuplurile să facă sex de trei ori pe zi, majoritatea femeilor ar lua anticoncepționale? Ei bine, cam așa o să fie și cu așa zisa ,,oră de lectură’’ obligatorie, menită să lupte împotriva indiferenței elevului român față de literatură. Problema este, desigur, că în ambele cazuri se tratează efectul, și nu cauza.

 

În legătură cu mărirea populației, cauza nu este refuzul unui cuplu de a o băga pe dânsa-ntr-însa. Lipsa dorinței de a avea un copil sau de a întârzia conceperea sa este legată mai înainte de orice de nesiguranța din societatea românească. Ba să zică mersi guvernul că, în țara în care statul îți omoară copiii cu pesticide, când aceștia stau cuminți în dormitoarele lor de la bloc, în țara în care cluburile devin incineratoare pentru tineri, în țara în care te duci sănătos cu pruncul la spital și te întorci cu el mort, mai există “nebune” care doresc să facă un copil.

Nu, nu cu vreo lege tâmpită sau cu câteva sute de euro pe cap de copil la naștere vor reuși guvernanții să crească populația acestei națiuni. Ci doar schimbând țara. Adică schimbându-se pe ei. Ceea ce este acum imposibil. În cazul lecturii pentru copii și tineri, lucrurile sunt la fel de simple. Guvernanții trebuie să înțeleagă că, obligând elevii să facă ceva, nu vor reuși decât să obțină și mai multă rezistență din partea lor.

Ce este atât de greu de înțeles asta de către toți bolșevicii care gestionează studiul limbii române? Zeci de ani ați făcut manualele de literatură exact cum ați vrut! Zeci de ani ați ales lecturile suplimentare obligatorii și ,,facultative’’ exact cum ați vrut! De zeci de ani toate orele de limba română din țara asta se fac exact cum ați vrut!

Rezultatul: ați stârnit în mijlocul elevilor o asemenea reacție de repulsie față de lectură, încât astăzi aproape 50% dintre ei sunt analfabeți funcțional. Obligați-i acum și la o oră de lectură! Felicitări: la următoarele teste PISA, sila de lectură va depăși lejer 50%.

Ce este atât de greu de înțeles că lectură este în primul rând o chestiune de dragoste? De compatibilitate și empatie cu un anumit autor? Desigur că în ,,calitate’’ de elev român ești dator să știi în linii mari scriitorii importanți ai României: cam când au trăit, în ce zonă s-au născut, în ce curent literar s-au încadrat și cam ce-au scris. De aici încolo însă apare sindromul bărbatului cu micro-penis, aplicat în studiul limbii române. Păi ce face un bărbat cu micro-penis?

Își cumpără o mașina mare sau foarte mare. Și cel mai scump telefon. Și dacă poate, cea mai înaltă vilă. Ei bine, acest sindrom apare în studiul literaturii române ca efect al faptului că și noi o avem mică. La literatură ma refer. Nu trebuie să ne mai ascundem după deget! Dacă nu ar fi emigranții români prezenți pretutindeni şi am merge la orice gură de metrou din Londra, Paris, Berlin și am striga ,,Macedonski!’’, ,,Slavici!’’ sau ,,Coșbuc!’’, n-ar înțelege nimeni despre ce vorbim.

Pe de altă parte, am putea să ne ducem și în miezul Ferentari-ului și să strigăm ,,Tolstoi!’’, ,,Balzac!’’ șamd, și tot se găsesc câțiva care știu care-i treaba. Suntem o cultură ce n-a reușit să puncteze civilizația umană și toată această frustrare o refulăm în cele mai mari manuale de studiu ale unei limbi de pe Planeta Pământ.

Astfel, elevul nostru trebuie să învețe și ce cățel, și ce purcel are și Macedonski, și Slavici, și Coșbuc, iar ca să ne asigurăm că va face toate acestea, îl și amenințăm zdravăn cu examenul de capacitate și bacalaureatul.

Înţelegeţi odată că fiecare scriitor are stilul său. Stil cu care ești compatibil sau nu. Pe un anume scriitor îl citești din plăcere. Pe altul nu îl citești decât cu greutate, doar pentru că ești amenințat cu o notă mică la română, capacitate sau bac. Problema este că un copil, dacă îl ameninți în mod repetat pentru a citi un autor pe care nu-i face plăcere să-l citească, o să-și formeze treptat o reacție de repulsie față de lectură, reacție ce se va mări an de an. Este atât de simplu!

Și acum să ne imaginăm cum vor arăta ,,orele de lectură’’ în școli și licee. Un profesor, sau un elev, sau mai mulți elevi vor citi plictisiți dintr-o carte, în timp de alți elevi se vor uita plictisiți pe pereți.

Asta dacă profesoara are noroc. Pentru că, dacă eu aș fi elevul acelei profesoare și – că tot am vorbit de compatibilitate cu scriitorii –  mi s-ar citi mai mult de zece minute din Macedonski, acelea ar fi și zece minute extrem de neplăcute din viața profesoarei respective.

Citeşte şi:

Ce spune despre noi testul PISA

 

 


Ne-ar plăcea să aflăm ce crezi despre cele de mai sus...

comments icon 0 comments
bookmark icon

Write a comment...

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.