„Mo(mo)dernizarea” Portului Turistic și de Agrement Tomis

-


Din 2004 până în prezent, Portul turistic Tomis a umplut buzunarele unor apropiați ai clanului Mazăre și a rămas nemodernizat. Să ne amintim, pe scurt,cum s-a desfășurat lucrurile.

Primul pas a fost făcut când CN APMC a concesionat 2 hectare din Portul Tomis. Afacerea a fost parafată în decembrie 2004 de directorul general de la vremea aceea al APMC, Gheorghe Moldoveanu, cel care a semnat și alte contracte dezavantajoase pentru Port, precum cel cu UTI, pentru un …”gard inteligent" de 60 milioane de euro.  În iunie 2006, când APMC era condusă de Mircea Baniaș, contractul de închiriere a fost renegociat, iar printr-un act aditional s-a stabilit o noua chirie, valabilă de la 1 decembrie 2005, de 3.224,5 euro / lună. Cu toate acestea, firma care primit terenul în chirie nu a început nici un fel de lucrare de modernizare.

Proiectul de modernizare Marina Tomis presupune lucrări de amenajare a digurilor și cheiurilor ce delimitează portul turistic Tomis. Scopul este de a mări capacitatea de primire a ambarcațiunilor de agrement, precum și amenajarea edilitară a zonei. Conform contractului, trebuie realizate apuntamente pentru acostarea ambarcațiunilor, mijloace de amaraj, dotări cu prize de apă și electricitate, plan înclinat si biga de ridicare/coborire a ambarcatiunilor, spații pentru depozitare temporara, spatii pentru gararea pe timp de iarna a navelor, parcari auto. În Portul Tomis ar putea fi ancorate peste 300 de ambarcatiuni, dacă proiectul Marina Tomis ar fi finalizat.

Compania Tomis Marina Management este antreprenorul general al proiectului Marina Tomis.

Afacerea de concesionare a fost considerată unul dintre tunurile conducerii CN APMC din 2004-2005, iar mai jos sunt detaliile ei.

A fost doar primul pas pentru a înlesni dintr-o construcție întreagă de proiecte pe care clientela politică PSD le are în portul Constanța, nu doar în portul Tomis. 

ISTORICUL UNUI CONTRACT

În 2004, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța (CN APMC) a concesionat doua hectare de teren Portul Tomis către Sisteme Internaționale de Afaceri SA (SIA) din București, o firmă de casă a a clanului Mazăre până în 2022, reprezentata de Valentin Gheorghe Ionescu.  

Gheorghe Moldoveanu a facut la acel moment un anunt public si, în urma unei licitatii publice, zona a fost atribuită până în 2021. În baza contractului nr. 3849/2004, APMC trebuia sa puna la dispozitia partenerului cheiurile, acvatoriul portuar si digurile, care trebuiau sa fie reamenajate si modernizate. Potrivit aceluiasi contract, chiriasul nu are dreptul sa subînchirieze terenul si nici sa ridice constructii noi fara acordul APMC.

Frumusețea afacerii ține, normal, de cifre.

Valoarea actuală la care sunt închiriate spațiile este de 3.500/mp euro, însă inițial a fost de 2.605/mp euro (s-a crescut la 3.500 euro/mp abia acum 5 ani). Ca să fie treaba treabă, pentru primii 3 ani de la momentul semnării contractului, prețul chiriei pentru Portul Tomis a fost redus cu 50%.

Însă prețul la care SIA a închiriat mai departe dane, spatii comerciale și spații de desfacere( baruri, restaurante , de exemplu)  este și de 7 ori mai mare.

Sumele cu care SIA prin Tomis Marina închiriază încep de la 8.000 euro/an/locație în primul an până la 24.000Euro/an/locație în anul 5 (vezi Anexa 3), ceea ce face din Portul Tomis o afacere foarte profitabilă. Având in vedere imensul potential al platformelor de la Tomis, o astfel de redevență lunară este infimă.

Ajungem în 2014. Clanul Mazăre are mai mulți favoriți. O altă firmă de casă cu operațiuni pe raza portului Tomis este ABC Val, care va ajuta indirect SIA în buna administrare a spațiilor din Portul Tomis.  Aașadar, pe lângă chiria derizorie, APMC s-a angajat în 2013 să facă și investiții pentru firma concesionară, astfel că în 2014 urmează să fie executată o lucrare de aprox 2 mil. euro de construcție de diguri de compartimentare, ce se va realiza prin atribuire directă de firma de casa ABC-Val. Potrivit unui articol publicat în 2013 de Observator, investițiile pentru proiectul "DIGURI DE COMPARTIMENTARE 1 SI 2 – PORT TOMIS SI ORGANIZARE SANTIER sunt din surse proprii.

Digurile de compartimentare nu sunt suficiente pentru modernizarea portului Tomis. Portul trebuie modernizat, dar de cine trebuie. Care este miza? Proiectul complet de reamenajare a peninsulei, cu tot cu reabilitarea străzilor și construcția pasarelelor către portul Tomis are o notă de plată totală de aproape 100.000.000 de lei. Banii, veniți în marea lor majoritate din fonduri europene, vor fi încasați de firma RO MAT Construct SRL, patronată de Vasile Costea și Grădinaru Bogdan Nicolae. În ceea ce privește situația promenadei dintre Vraja Mării și portul turistic Tomis, lucrările de reamenajare vor aduce firmei ABC Val, tot din fonduri europene, suma de 16.784.145 lei. Firma în cauză, cunoscută după cum spuneam pentru că primește contracte pe bandă rulantă de la mai toate instituțiile constănțene, este patronată de același Vasile Costea de mai sus. În total, este vorba de peste 26 mil. euro care merg către firmele unui singur om, cunoscut pentru prietenia sa cu administrația locală.

GRIZZLY / VALENTIN GHEORGHE IONESCU

În 2004, sub conducerea lui Gheorghe Moldoveanu, Administraţia Porturilor Maritime a concesionat așadar Portul Turistic Tomis, pentru 25 de ani, firmei Sisteme Internaţionale de Afaceri SA. SIA este unul dintre business-urile lui Valentin Gheorghe Ionescu (poreclit Grizzly).

Valentin Gheorghe Ionescu este un cunoscut al mediului de afaceri constănţean, având business-uri în domeniul energiei eoliene și imobiliar (deține terenuri şi centre comerciale).

Ionescu a fost coleg cu Radu Mazăre în Institutul de Marină şi, probabil, acela fiind punctul de plecare al prieteniei şi colaborării lor.

Are și un dosar la DNA împreună cu …colegul Mazăre. Într-un comunicatul al DNA din octombrie 2008, Valentin Gheorghe Ionescu, prin firma sa, Habitat şi Ambient SA, apare la capitolul „cesionari cumpărători de drepturi succesorale". Alături de Georgică Giurgiucanu, Mihai Camboianu şi Cristian Borcea, Ionescu a reuşit să intre în posesia unor terenuri din zone foarte bune ale Constanţei, majoritatea făcând parte din averea familiei Movilă.

În 2012, Valentin Ionescu este înlocuit din funcția de Administrator unic al SIA de către Seref Surmen.

În Consiliul local al lui Mazăre a avut permanent susținerea lui Gabriel Valentin Pîrvulescu, consilier local și om de afaceri prosper. Și nota bene! este directorul Tomis Marina Management, antreprenorul general al proiectului de modernizare Marina Tomis.

Numele lui Valentin Gheorghe Ionescu mai apare în următoarele companii: Compania de Servicii şi Consultanţă SA, Compania de Tutun şi Ziare SA, SC Dusep SA, SC Eco Industries Trading Group SRL, SC Euro Pro Construct SRL, SC Habitat şi Ambient SA, SC Jacobs, Hendrix & Partners SRL, SC Rezident Com SA, Sisteme Internationale de Afaceri SA, Societatea Naţională de Distribuţie SA, SC Templum Plus SRL. Gheorghe Valentin Ionescu a apărut, de-a lungul timpului, şi în calitate de administrator al firmelor SC Autorenco SA, Compania de Servicii şi Consultanţă SA, Compania de Tutun şi Ziare SA, SC Dusep SA, SC Eco Industries Trading Group SRL, SC Habitat şi Ambient SA, SC Jacobs, Hendrix & Partners SRL, SC Milenium Global Development SA, SC Rezident Com SA, Sisteme Internaţionale de Afaceri SA

SIA este implicată în Power Marine, firmă care se ocupă de organizarea cursei de bărci de pe lacul Siutghiol, atât de dragă sufletului primarului Radu Mazăre.

Acelasi personaj a fost si artizanul programului „Fabricat in Romania", demarat și eșuat lamentabil pe vremea PSD.

Valentin Gheorghe Ionescu a fost și presedinte al Asociatiei pentru Promovarea Produselor si Serviciilor din Romania si membru al Aliantei pentru Dezvoltarea Economica a României.

SISTEME INTERNAȚIONALE DE AFACERI (SIA) / TOMIS MARINA

Principalul acționar al SIA a fost inițial (2005) Valentin Gheorghe Ionescu, om de afaceri apropiat al primarului Constantei, Radu Mazare.   Între timp, situaţia s-a modificat, iar afaceristul a rămas cu numai 1,666%. În societate, bucureşteanul îi are ca asociaţi pe soţia sa, Alina Gabriela, dar şi pe Virgil Berariu, Gabriela Porancea şi MasterJob Limited (93,33%), societate cipriotă.

MASTERJOB LIMITED, întregistrată în Nicosia, este acționară în societatea Harborside Imobiliara SRL, companie care a demarat construirea a două blocuri de 20 de etaje pe malul Portului Constanța.  Firma face parte din suveica de firme offshore înregistrate în Cipru, Hong Kong și Ins. Bermude “înghesuite în aceeași căsuță poștală”

În afacerea de modernizare a Portului a intrat, în 2007, SC Sisteme Integrate de Afaceri, care în trei luni și-a schimbat denumirea SC Tomis Marina Management. În acționariatul Tomis Marina au întrat și SC Euromarina SA, reprezentată de cetățenii turci, Hasan Malik Kececioglu şi Mustafa Nihat Demirel.

Sediul Tomis Marina Management este pe strada Mircea cel Bătrân nr. 102, “casa" Partidului Social Democrat Constanţa.

ABC-VAL

Proiectul de restaurare a promenadei dintre Vraja Mării, Cazino și Portul Tomis a fost câștigat la licitație de firma ABC Val SRL. Șeful cel mare al firmei, Vasile Costea.

ABC Val este o altă firmă de casă a administrației constănțene, care a construit cam tot ce se poate construi în Constanța.

 

 


Ne-ar plăcea să aflăm ce crezi despre cele de mai sus...

comments icon 0 comments
bookmark icon

Write a comment...

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.