Paleologu: Școala românească nu te învaţă să gândeşti cu mintea proprie

-


Fostul ministru al Culturii Theodor Paleologu critică învăţământul românesc pentru faptul că pune accent pe memorare, la fel ca înainte de 1989, precum şi pentru faptul că nu încurajează autonomia intelectuală.

 

„În România, eu nu eram premiant, pentru că aveam oroare de învăţământul românesc de dinainte de 1989. Cei care vă spun că era grozav mint sau nu ştiu ce spun. Era o închisoare şcoala românească. Aveam oroare de ea, iar în Franţa am simţit că înfloresc. Era o şcoală catolică, foarte strictă, foarte disciplinată. Însă am simţit, efectiv, că înfloresc, iar calităţile mele erau puse în valoare şi erau apreciate, ceea ce în România nu se întâmpla. Faptul că citeam filosofie, citeam istorie, că eram bun latinist era dintr-o dată un lucru pus în valoare”, a precizat fostul ministru al Culturii la Târgul internaţional de universităţi – RIUF, în cadrul unei conferinţe despre studiile în Franţa ca experienţă interculturală.

Paleologu a opinat că nici după 1989 şcoala românească nu s-a schimbat din acest punct de vedere, deoarece nu este încurajată autonomia intelectuală, ci memorarea.

„Eu cred că nu s-a schimbat (şcoala românească, n.r.), pentru că am văzut la nepoatele mele că învăţau pe de rost aceleaşi comentarii pe care le-am învăţat şi eu pe de rost înainte de 1989. Mai e o problemă: cred că şcoala românească nu încurajează autonomia intelectuală. Nu te învaţă să gândeşti cu mintea proprie. Să nu confundăm autonomia cu subiectivismul, cu ‘Domnule, asta e părerea mea!’. Nu! Argumenteaz-o! Nu vedeţi cât de greu le vine oamenilor să dialogheze în societatea românească? De unde vine asta? Din faptul că nu am învăţat în şcoală să argumentăm. După părerea mea, toate discuţiile despre educaţie sunt absolut sterile. Şi proiectul preşedintelui… Numai lucruri fără fond. Pentru că nimeni nu pune problema rostului învăţământului. La ce serveşte educaţia? Răspunsul este: să creeze persoane autonome. Autonome intelectual, moral, profesional. Autonomia este scopul educaţiei. Şi eu aş mai adăuga spiritul civic. La fel, absent cu desăvârşire din societatea românească”, a menţionat el.

Theodor Paleologu le-a mai povestit celor prezenţi că în momentul în care a ajuns în Franţa, la vârsta de 16 ani, a dat un test pentru echivalarea studiilor. A trecut testul respectiv, însă unul dintre corectori i-a scris pe lucrare că are o cultură şi idei remarcabile, însă îi lipseşte metoda în redactare.

„Şi e foarte important lucrul acesta, pentru că noi, în România, nu învăţăm să scriem ca lumea. Eu, mai târziu, am predat într-o universitate cu studenţi din foarte multe ţări şi puteam să recunosc pe neve un eseu scris de un român. O peltea! Acesta e primul lucru pe care îl înveţi în Franţa, să scrii ca lumea, structurat, argumentat şi să îţi exprimi propriile idei într-un mod convingător. Este foarte important”, a explicat el.

Paleologu a subliniat că unul dintre plusurile învăţământului francez îl reprezintă „calitatea foarte bună” a profesorilor.

„În România, puţini sunt profesorii care chiar citesc ce scrieţi şi chiar îşi pun mintea să vă ajute să creşteţi intelectual. Studii în Franţa înseamnă să deprinzi o anumită rigoare intelectuală”, a mai spus Paleologu.

Peste 100 de universităţi din ţară şi din străinătate și-au prezentat programele de studiu (licenţă, masterat, doctorat) şi facilităţile de care pot beneficia cei interesaţi în cadrul Romanian International University Fair (RIUF), eveniment organizat sâmbătă şi duminică la Sala Palatului din Bucureşti.

Citește și: Lidl retrage un produs


Ne-ar plăcea să aflăm ce crezi despre cele de mai sus...

comments icon 0 comments
bookmark icon

Write a comment...

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.