Pledoariile a doi lideri de sindicat pentru Statutul Feroviarului

-


Grigore Mare, președintele FNFMC, și Iulică Măntescu, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă au fost singurii sindicaliști feroviari care au luat cuvântul marți, în timpul dezbaterii Statutului Personalului Feroviar. În sală, s-au aflat și alți sindicaliști feroviari, însă aceștia nu au reușit să-și susțină punctul de vedere. La solicitarea opoziției, dezbaterea va fi reluată în următoarea săptămână.

Salarii pe măsura muncii, condiții umane de lucru și pensie la o vârstă mai mică, decât în prezent. Acestea sunt cele trei lucruri de care un ceferist are nevoie pentru a fi motivat să vină zilnic la muncă și care ar putea atrage tinerii în sistem.

Grigore Mare, președinte FNFMC, le-a cerut deputaților din Comisia de Muncă să facă un exercițiu de imaginație în ceea ce privește ceferiștii ajunși deja la vârsta de 60 de ani și care încă se mai ocupă de siguranța circulației.

Câteva declarații:

„Angajații CFR efectuează vizite medicale din doi în doi ani și examene psihologice din cinci în cinci ani. La ora actuală, din cauza faptului că personalul este îmbătrânit, avem foarte mulți angajați restricționați de la vizitele medicale și examenele psihologice și care nu mai pot lucra la siguranța circulației.

Personalul feroviar a fost în Grupa I de muncă până în anul 2001. La modificarea din 2001, nu au mai fost trecuți în Grupa I de muncă specială decât mecanicii de locomotivă.

Dacă dumneavostră vă simțiți în siguranță că un salariat de la calea ferată mânuiește butoanele cu mâinile tremurând la vârsta de 60 de ani și dacă dvs. vă simțiți în siguranță în trenul respectiv…

Toate partidele care s-au perindat la putere în zona transporturilor au lăsat zona asta neglijată și vedem astăzi unde ne aflăm.

Zona transporturilor, atât a celei rutiere, cât și a celei feroviară, poate duce la dezvoltarea acestei națiuni. Dacă o neglijăm și o lăsăm în mâinile nimănui, o să ajungem cu toții la lasa de gunoi.

Personalul care lucrează la siguranța călătorilor trebuie scos mai devreme la pensie pentru că nu ne mai putem baza pe el. (Deputatul PNL Dan Vâlceanu i-a răspuns că are dreptate dar că acest lucru se poate realiza prin legea pensiilor, nu printr-o lege specială cum este Statutul)”.

Un discurs aplicat a avut și Iulică Măntescu, vicepreședinte Cartel Alfa și președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă.

Câteva declarații:

„Eu astăzi nu mă așteptam ca domnul ministru să vină în fața dvs. și să susțină acest statut. Am avut multe discuții cu dânsul de-a lungul timpului și cu greu l-am convins să-și schimbe atitudinea față de proiectul de lege. Dânsul, prin declarațiile pe care le-a făcut de-a lungul timpului, nu ne-a satisfăcut. Astăzi m-a făcut să-mi schimb puțin impresia despre dânsul.

Mie îmi place că unii dintre dvs. sunteți vehemenți și combativi cu acest proiect de lege, dar aș fi vrut să particip și să văd când s-a votat Statutul Senatorilor și Deputaților sau multe alte statute care aduc privilegii și nu a speriat pe nimeni. Nu știu de ce acest proiect de statut sperie pentru că, dacă v-ați uitat, la bugetele de venituri și cheltuieli, la calea ferată, din 2010, de când s-a schimbat guvernarea nu mai este posibilă negocierea CCM. De ce? Pentru că se face o negociere impusă.

Astăzi, 60% dintre ceferiști lucrează pe salariul minim garantat în plată. De ce? Pentru că bugetele aprobate de guvernele României de-a lungul timpului n-au permis o negociere reală a CCM. 

Sperie pensia specială care este doar o pensie de serviciu pentru activitatea în slujba căii ferate. Aș vrea să o calculați dvs. la un salariu mediu brut. Dacă citeați cu atenție,  proiectul de lege se referă la 80% din salariul mediu net. Peste 85% dintre salariații feroviari activi, dacă ar ieși la pensie cu această prevedere, ei ar ieși cu mai puțin decât pe legea pensiilor din România. Și asta pentru că salariul mediu brut la calea ferată nu depășește 3.600 de lei. Mediu net rămâne undeva la 2.400 de lei. Dacă veți calcula 80% din 2.400 veți vedea ce pensii de mizerie vor avea acești ceferiști, care lucrează în condiții inumane.

S-a pus întrebarea despre bolile legate de profesie. Există statistici, avem studii făcute, avem cărți publicate de-a lungul timpului pe banii sindicatelor. Prin Direcția de Sănătate publică vă putem spune care și ce număr de ceferiști sunt afectați în ziua de astăzi.

Legat de slarizare, am ajuns în punctul în care meseria de ceferist să nu mai fie o meserie atractivă.

Eu în ’89, în decembrie, când s-a făcut așa-zisa revoluție, și unde am lupta cu arma în mână nu m-au dus niciodată să mă înscriu pentru dreptul revoluționarului. Atunci avea un salariu de 4350 de lei ca ceferist.

Astăzi, un mecanic de locomotivă câștigă 2300 de lei. Salariul de încadrare. În mână ia mai mult sau mai puțin în funcție de zilele speciale lucrate.

S-a vorbit despre ajutoare de stat. Nimeni nu se uită la ce se întâmplă în Polonia, Elveția, Franța etc. unde căile ferate sunt organizate pe veritcală, tip holding, și unde statul a intervenit masiv cu infuzie de capital, asigurând mijloace de transport și dezvoltând infrastructura feroviară. Noi, de 29 de ani, trăim pe ceea ce ne-au lăsat comuniștii. Până în 2012, CFR SA nu a beneficiat de mentenanță. Acum primește firimituri, pentru că 72% se duce către infrastructura rutieră.

Vin în fața dvs cu rugămintea celor 10.000 de salariați pe care îi reprezint”.

Cum a susținut Statutul Feroviarului Lucian Șova în Comisia de Muncă: „Este un proiect care trebuie să împace și capra și varza”


Ne-ar plăcea să aflăm ce crezi despre cele de mai sus...

comments icon 0 comments
bookmark icon

Write a comment...

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.