Preşedintele CEDCD Maria-Mădălina Turza, despre copilul cu ADHD, respins la şcoală la Satu Mare: „Nu este un caz singular, ci vârful unui iceberg”

-


Maria-Mădălina Turza, preşedintele Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi (CEDCD) susţine că şcoala nu are dreptul să refuze înscrierea copiilor cu dizabilităţi întrucât aceştia pot să aleagă unde să înveţe: fie într-o şcoală de masă sau specială, în funcţie de opţiunea acestora şi a familiei.

 

„Orice copil are dreptul la educaţie. Cazul de la Satu Mare nu este din păcate unul singular, el este vârful unui iceberg care apare în spaţiul public în astfel de situaţii. Copii cu diferite tipuri de dizabilităţi întâmpină dificultăţi foarte mari atunci când accesează sistemul de educaţie, iar această mamă (de la Satu Mare) s-a descurcat şi a ajuns până la prefect este cumva meritoriu. Conform legii, aceşti copii au dreptul să înveţe în orice fel de şcoală, în funcţie de opţiunea părintelui sau a copilului, dacă acesta se poate manifesta. Ei pot alege între şcoala specială şi cea de masă. O şcoală nu are dreptul să invoce refuzul unui astfel de copil din orice motiv, că nu are locuri, că are dizabilitate sau că nu au suficiente resurse. Toate aceste lucruri reprezintă o formă de discriminare şi este un adevăr şi o realitate faptul că există prejudecăţi, conducerile şcolilor evită înscrierea acestor copii pentru că necesită resurse mai multe şi o pregătire suplimentară a profesorilor care lipseşte”, a declarat, pentru Jurnaliştii.ro, preşedintele CEDCD Maria-Mădălina Turzu.

Potrivit acesteia, oficialii de la Ministerul Educaţiei ar fi trebuit să pregătească profesorii cum să predea diferenţiat în contextul în care copii cu dizabilităţi au dreptul să înveţe în şcoli de masă.

„Aceasta este o problemă sistemică, faptul că noi am reuşit să modificăm legea, conform prevederilor internaţionale, ca aceşti copii să aibă dreptul să înveţe în şcolile de masă ,a pus o presiune foarte mare pe sistemul de Educaţie de masă în sensul în care MEN ar fi trebuit să pregătească profesorii, să le facă cursuri despre cum să predea diferenţiat şi totodată să adapteze programele. Ar fi trebuit să angajeze suficienţi profesori de sprijin. În România, sunt 1384 de profesori de sprijin la 60.000 de copii cu dizabilităţi. La nivel de sistem, nu s-a produs nicio reformă în ciuda  numeroaselor dosare câştigate în Instanţă, iar la nivel de firul ierbii, profesorii si directorii refuză să intre în contact cu astfel de situaţii”, a adăugat Maria-Mădălina Turza.

În acest context, o mamă din Satu Mare se confruntă cu imposibilitatea şcolarizării copilului ei de numai opt ani din cauza unor probleme de comportament, scrie satumarenews.ro

Acesta este diagnosticat cu ADHD şi depresie, dar nu este primit în şcolile cu regim normal din Satu Mare (din cauza stării sale), iar în cele speciale nu se clasifică datorită IQ-ului mare.

Mama acestui copil a cerut ajutor prefectului care a dispus efectuarea unor verificări suplimentare la nivelul Inspectoratului Şcolar Judeţean(ISJ) Satu Mare, pentru a se stabili instituţia de învăţământ unde ar putea să fie înscris copilul care ar fi frecventat cursurile „Liceului cu Program Sportiv”, unde a repetat de două ori clasa pregătitoare.

În acest context, directorii şcolilor din zona unde femeia îşi are domiciliul refuză să accepte înscrierea acestui copil, sub pretextul comportamentului acestuia. De asemenea, femeia nu lucrează, iar de veniturile obținute de soțul ei, singurul care aduce bani în casă, nu beneficiază nici ea, nici copiii.

Citeşte şi:

„Accesul la modulul psihopedagogic poate fi condiționat de un examen”. Interviu cu Daniela Vișoianu (Federația Coaliția pentru Educație)

 

 


Ne-ar plăcea să aflăm ce crezi despre cele de mai sus...

comments icon 0 comments
bookmark icon

Write a comment...

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.