Rechinii din Transporturi, Gruia Stoica și Dorin Ivașcu

-


După modelul falimentării CFR Marfă, Dorin Ivașcu, proprietarul companiei Regional Air Services Tuzla și-a adus competitorul, aeroportul de stat Mihail Kogălniceanu, aproape de faliment

Consacrat în industria aviatică încă dinainte de 1989, când a lucrat pentru Tarom, lui Dorin Ivașcu, proprietarul aerodromului privat Tuzla și al mai multor afaceri în aviație, îi plac afacerile monopol. S-a lăudat recent într-o conferință de presă cu monopolul pe care firma sa îl deține pe segmentul transportului cu elicoptere. Pornind la drum cu acest atu, Ivașcu vrea sa facă din aerodromul Tuzla, cu doar două piste înierbate în acest moment, un aeroport internațional și din Regional Air Services un business cu cifre mari. Problema  este că metoda aleasă este cea patentată de Gruia Stoica, aflat acum în arest la domiciliu pentru jefuirea CFR Marfă.

Se știe deja foarte bine cum compania fanion a transportului feroviar de marfă românesc și cea mai mare companie de acest fel din Europa de Est a fost pusă pe butuci . În ultimii ani, Gruia Stoica și compania sa GFR, competitorul privat al CFR Marfă, a dirijat falimentul companiei de stat, atât prin racolarea directorilor, cât şi prin “suflarea” tuturor contractelor importante prin metode mai mult sau mai puţin ortodoxe. Altfel spus, încercuind compania din afara ei, dar și subminând-o financiar din interior.


Regăsim un scenariu similar la aeroportul de stat Mihail Kogălniceanu (AIMK). Compania de stat se confruntă cu o situatie financiară dezastruoasă favorabilă companiei private a lui Dorin Ivașcu care, la doar 100 de km depărtare de acesta, face profit în defavoarea aeroportului de stat. RAS Tuzla a raportat pentru 2013 profit brut de peste 1 milion de lei, la o cifră de afaceri de 37,6 milioane de lei.

La fel ca și în cazul Gruia Stoica-CFR Marfă, Ivașcu acționează de ani buni împotriva intereselor AIMK pentru a-și crește propriul business. De mai bine de doi ani, încearcă să obțină printr-o Hotârâre de Guvern statutul de aeroport internațional pentru Tuzla și să acceseze fonduri europene pentru modernizare. De asemenea, cu sprijinul Consiliilor Județene din Constanța și Tuzla și a unei agenții a statului –ARSVOM, a primit prin atribuire directă, fără licitație cum s-ar fi cuvenit conform legii, trei servicii de interes general. S-a asigurat că asediul exterior al aeroportului de stat este susținut și din interior. Astfel, din 2013, director general este Cristian Carsium Moldovanu, omul de casă al președintelui suspendat al CJ Constanța și un manager ostil intereselor de business ale aeroportului de stat, dacă ne uităm la contractele semnate și la bilanțul primul an de mandat. Două exemple de anul acesta: contract de închiriere cu firma de transport cargo, Aviation Services CND și cu firma de catering TD MACI Trading. A doua firmă duce, printr-unul dintre proprietari, direct la Dorin Ivașcu și la firma de handling a acestuia, Romanian Airport Services.

Pentru a evita reeditarea dezastrului de la CFR Marfă, unde la momentul privatizării s-a ajuns la situația absurdă în care firma care a falimentat operatorul naţional ajunsese  “investitor strategic”, ar fi bine ca instituțiile statului să ceară la Aeroportul Mihail Kogălniceanu un audit al patrimoniului și al contractelor pentru a se vedea clar care este expunerea companiei în cazul fiecăruia. După cum a cerut și liderul sindical al companiei, Cristian Fotu într-o intervenție televizată la Realitatea din 24 septembrie. Acesta a scos în evidență că au existat investitori ale căror cereri au fost însă respinse, fără a fi clar în ce temei. Întrebat dacă recentul contract încheiat cu Aviation Services CND este benefic din punct de vedere financiar pentru aeroport, Moldovanu, citat de Ziuadeconstanta.ro a răspuns nesigur: “Da, ajută financiar instituţia, dar depinde.” 

Un "mogul" și un "rege", față în față. 6 asemănări între doi oameni de afaceri care și-au construit business-urile cu ajutorul statului

DORIN IVASCU

1. Afaceri în domeniul transportului aerian

2. Preia de la Aviația Utilitară, în 1998 aerodromul Tuzla

3. A avut mereu trecere în Ministerul de la Aviația Utilitară. Transporturilor, in 2012 a reușit prin secretarul de stat Valentin Preda să pună pe masa executivului un proiect de HG prin care aerodromul Tuzla urmează să devină aeroport internațional

4. RAS Tuzla câștigă contracte prin atribuire directă în detrimentul aeroportului de stat și deține în prezent monopol pe segmentul zborurilor cu elicopterul

5. Supranumit mogulul aerului, şi-a făcut un nume şi o avere din aviaţie, domeniu în care activează de circa 25 de ani. Extrem de discret, milionarul Ivașcu nu apare în topurile locale de specialitate.

6. Campion național la orientare turistică în tinerețe

GRUIA STOICA

  1. Afaceri în domeniul transportului feroviar
  2. Preia activele CFR Marfă și, parțial, personalul angajat al companiei fanio al transportului feroviar românesc
  3. Grup Feroviar Român (GFR) câștigă pe bandă contracte de transport feroviar în detrimentul companiei de stat CFR Marfă și ajunge cel mai mare transportator feroviar privat, cu afaceri de aproape 183 mil. euro la nivelul lui 2013.
  4. A avut mereu trecere în Ministerul Transporturilor, începând cu mandatul lui Miron Mitrea.Cel mai recent, în ianuarie 2014, Relu Fenechiu,i-a pavat drumul către câștigarea procesului de privatizare a CFR Marfă
  5. Supranumit regele vagoanelor, Stoica figurează în Topul Forbes România cu o avere de câteva sute de milioane de euro
  6. Campion național la atletism în tinerețe

 


Ne-ar plăcea să aflăm ce crezi despre cele de mai sus...

comments icon 0 comments
bookmark icon

Write a comment...

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.