VIDEO. R.Moldova, de la Igor Dodon la Maia Sandu. Provocările mandatului primei femei care ocupă cea mai înaltă funcție în stat din spațiul CSI

-


Preşedintele ales al Republicii Moldova, Maia Sandu, a preluat oficial joi mandatul prezidenţial în timpul unei ceremonii de învestitură care a avut loc la Palatul Republicii, în cadrul unei şedinţe solemne comune a Parlamentului şi Curţii Constituţionale. Pe parcursul celor 29 de ani de independență, Republica Moldova a avut 5 președinți – doi președinți aleși prin votul Parlamentului, și alți trei aleși direct de cetățeni. Dincolo de acest fapt, în toți acești ani post-independență, s-a instituit și un pattern al confruntării continue dintre președintele ales direct de popor, pe de-a parte, și un Parlament ostil și cu interese divergente, pe de altă parte. Iar agenda publică din următorul an va fi ocupată tocmai de acest tip de confruntare politică.

 

Începând cu 24 decembrie, Republica Moldova are un nou președinte, de data aceasta unul pro-occidental și pro-reformă. Momentul nu este doar unul istoric, fiind vorba de prima femeie care ocupă cea mai înaltă funcție în stat din tot spațiul CSI, dar și unul simbolic. Practic, Maia Sandu a reușit în decurs de patru ani, de când a înființat Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS), să capitalizeze o imagine de luptă anti-corupție și pentru democratizarea (schimbare structurală) micii republici post-sovietice.

”Jur să-mi dăruiesc toată puterea şi priceperea propăşirii Republicii Moldova, să respect Constituţia şi legile ţării, să apăr democraţia, drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului, suveranitatea, independenţa, unitatea şi integritatea teritorială a Moldovei. În plină criză, suntem supuşi din nou unui atac violent din partea corupţilor. Ce fel de deputaţi sunt cei care, în loc să aloce mai multe resurse pentru oameni, taie orice şansă a ţării de a obţine ajutoare externe pe timp de criză majoră?”, a declarat noul președinte al R.Moldova, Maia Sandu la ceremonia de învestire.

Maia Sandu are o misiune dificilă de îndeplinit la cârma statului frate dintre Prut și Nistru în contextul în care Parlamentul este controlat de majoritatea PSRM-Șor, guvernul Chicu este demisionar, iar perspectiva alegerilor anticipate trebuie negociată cu mare atenție.

De asemenea, pandemia de coronavirus și criza economică sunt două aspecte care pot genera oricând tensiuni în societate. Cetățenii R.Moldova au mari așteptări de la forțele pro-europene și implicit de la noul președinte în contextul în care președinția lui Igor Dodon a fost o ”calamitate geopolitică”, iar pelerinajele acestuia de la Kremlin l-au pus în ipostaze jignitoare atât în cercurile de putere rusești, cât și la Chișinău.

Dodon, un eșec geopolitic….

În pofida atacurilor sale la adresa UE, României din acești ani, Igor Dodon nu a reușit niciodată să șteargă cu buretele imaginea sa de ”lacheu al oligarhului Vladimir Plahotniuc”, iar Putin nu a avut nici un motiv temeinic să finanțeze R.Moldova. De asemenea, Igor Dodon a mai reușit performanța să mențină R.Moldova într-o izolare internațională apăsătoare, iar cu vecinii să cultive relații tensionate în detrimentul cetățenilor moldoveni confruntați cu o criză economică apăsătoare și o pandemie care au paralizat sistemul de sănătate moldav.

Ori în acest cadru, Maia Sandu este obligată să mizeze pe relansarea relațiilor bilaterale cu România și Ucraina, precum și pe continuarea reformelor convenite cu Bruxellesul prin Acordul de Asociere pentru a debloca banii europeni, însă îi va fi aproape imposibil fără un guvern și o majoritate parlamentară cu care să lucreze strâns.

 ”O să construim un stat în care hoţii stau la închisoare, nu la conducerea ţării. Voi fi preşedintele integrării europene şi voi scoate ţara din izolare internaţională. Mă voi asigura că interesele noastre sunt înţelese şi respectate. Voi promova o politică externă care să ajute politica internă, să construiască punţi, nu să ridice ziduri. Vreau să devenim o ţară în care oamenii vor să trăiască. Aici e marea mea încercare ca preşedinte. Priorităţile momentului sunt pandemia şi criza economică”, a subliniat Maia Sandu, în discursul său de la învestire.

Cu siguranță că Maia Sandu va reuși în următoarele luni să scoată în plan extern din izolare R.Moldova și aducă banii europeni în schimbul reformelor, însă fără o majoritate pro-europeană în spate nu va reuși să gestioneze capcanele lăsate moștenire de către regimul lui Igor Dodon. Problema micilor fermieri, gestionarea pandemiei și reechilibrarea unui buget făcut praf de alianța PSRM-Șor sunt chestiuni serioase care dacă nu vor fi rezolvate pot readuce din nou la guvernare pe oamenii lui Dodon. Cu siguranță că Maia Sandu nu are de unde să scoată soluții imediate la criză, însă rămâne de văzut cum va reuși să blocheze înțelegerile subterane de tip mafiot care parazitează banul public și instituțiile statului moldovean.

În acest context, sociologul și expertul asociat LID Moldova, Nicolae Țîbrigan a declarat, pentru Jurnaliștii.ro, că  pentru o republică cu o mentalitate patriarhală și o cultură politică de supunere, alegerea Maiei Sandu reprezintă un adevărat „fenomen politic”.

sursa foto: Nicolae Ţibrigan/ Facebook

”Sondajele arătau că moldovenii își doreau în continuare un politician perceput ca om puternic, capabil să guverneze cu o mână forte pentru a aduce ordinea – o opțiune atractivă pentru o populație obosită de o clasă politică ce a aruncat Republica Moldova într-o adevărată paralizie în ceea ce privește reforma instituțională și dezvoltarea economică. Dar Dodon a pierdut lamentabil în raionale din nord și centru pe seama gafelor sale din campanie și a aversiunii pe care a generat-o la nivelul diasporei. Dar greul abia urmează după învestire. După felicitările și uralele mulțimii, urmează o luptă de anduranță între Președinție, pe de-o parte, și Parlament și Guvern pe de alta. Pierde cel care cedează și clipește primul până la următoarele alegeri anticipate sau cele în termen”, a declarat, pentru Jurnaliștii.ro, sociologul Nicolae Țîbrigan.

Țîbrigan: ”Recenta demisie a lui Chicu, o capcană electorală întinsă de binomul Plahotniuc-Dodon pentru a-i eroda legitimitatea politică a Maiei Sandu”

Potrivit acestuia, misiunea viitoare a Președintei Maia Sandu va fi și mai complicată din cauza situației grave în care se află în momentul de față Republica Moldova.

”Gestionarea dezastruoasă a crizei pandemice de către guvernul demisionar Chicu a urcat republica pe locul trei printre statele Parteneriatului Estic (după Georgia – 5.440 și Armenia – 5264) cu cel mai mare număr de infectați – 3.430 raportat la 100.000 de locuitori. Apoi vine și criza economică însoțită de diverse probleme adiacente, cum ar fi proiectul bugetar nesustenabil, deficit bugetar record de 14 miliarde de lei moldovenești (circa 23% din PIB-ul republicii), contracția economiei de 7% – cea mai abruptă scădere din ultimii 25 de ani, scumpirea serviciilor, închiderea afacerilor din diverse domenii și pierderea locurilor de muncă. Toți acești factori cumulați prevestesc parcă declanșarea unei noi crize politice de la anul. Iar recenta demisie a lui Chicu nu e altceva decât o capcană electorală întinsă de binomul Plahotniuc-Dodon pentru a-i eroda legitimitatea politică a Maiei Sandu (a se citi opoziția). Ori, în condițiile în care popularitatea și legitimitatea politică a Maiei Sandu este imensă, orice fel de alegeri anticipate în prima jumătate a anului într-un scrutin electoral proporțional, ar aduce un scor mai mic pentru PSRM”, a adăugat expertul LID Moldova.

De asemenea, acesta a mai spus că actuala majoritate parlamentară PSRM-Șor va depune toate eforturile pentru a prelungi și mai mult viitoarea criză politică și constituțională care se va anunța din ianuarie 2021.

”Unul dintre scenariile propuse spre dezbatere de deputatul Sergiu Litvinenco devine acum din ce în ce mai plauzibil: președintele nu înaintează timp de 90 de zile niciun candidat la funcția de premier (neexistând o majoritate formală în Parlament), și astfel întrunind-se condițiile Art. 85 al imposibilității formării Guvernului și dizolvării Parlamentului. Dar deja în spațiul public se discută și de o așa-numită „capcană” întinsă de binomul Plahotniuc-Dodon (din care fac parte reprezentanții PSRM, Șor și Pentru Moldova) Maiei Sandu pentru a-i forța mâna să numească un nou cabinet „de tranziție”, așa cum îl numește Dodon”.

Nu m-aș mira dacă însuși Dodon se va înainta în calitate de premier cu un cabinet, chipurile, din tehnocrați de „uniune națională” sau „de criză”. Iar în aceste condiții, spațiul de manevră a președintei Sandu va fi foarte mic, dacă e să ne referim la litera Constituției”, a subliniat Nicolae Țîbrigan.

Vestea bună este că actuala configurație din Legislativ nu poate demite președintele pentru că PSRM, alături de grupările oligarhice Șor și Pentru Moldova nu întrunesc cele 67 de mandate necesare (conform Art. 89 din Constituția R. Moldova), în schimb poate declanșa procedura de demitere prin votul a cel puțin 34 de deputați. Și asta se va face doar pentru a distrage atenția publicului sau pentru a umple agenda publică a săptămânii.

Care sunt atuurile președintei Maia Sandu?

În primul rând, campania sa fusese formulată în jurul ideii de luptă anti-corupție, iar orice deal pe viitor cu PSRM (sau alte forțe politice oligarhice) ar eroda rapid din capitalul de încredere acumulat în noiembrie. Astfel, repetarea scenariului din iulie 2019 privind crearea „unei coaliții situaționale” ar trebui exclusă din start. În cele din urmă, nimeni nu ar mai vrea să calce de două ori pe aceeași greblă. Desigur că aici intră în discuție și așteptările, uneori chiar prea exagerate, ale unui public cu o cultură politică de supunere, și care încă nu înțelege pe deplin mecanismele unei republici parlamentare.

Apoi există tribuna Președinției internă și internațională de unde Maia Sandu poate dialoga și face apel direct către cetățeni sau statele occidentale. Momentan strada e singura forță care o poate ajuta, dar ea e insuficientă. E nevoie și de un sprijin constant din partea partenerilor externi de dezvoltare, care pot condiționa viitoarele ajutoare financiare în baza îndeplinirii angajamentelor asumate de Parlament și Guvern. Și în ultimul rând, noua președintă are nevoie de crearea unui veritabil „guvern din umbră” – o adevărată echipă de consilieri profesioniști care să lucreze și să comunice direct către populație neajunsurile și „gafele” guvernului interimar sau ale Parlamentului, ambele deja ostilizate.

Iar pentru a ține în șah atât executivul, cât și legislativul, trebuie să ai în primul rând o strategie bine pusă la punct: folosirea tuturor instrumentelor juridice (mai ales cele constituționale) aflate la dispoziție pentru a zădărnici planurile binomului Plahotniuc-Dodon de a întârzia desfășurarea alegerilor parlamentare anticipate.

Dar până atunci, președinta Maia Sandu nu trebuie să greșească, adică să fie foarte atentă pe cine girează și cu cine se aliază. Pentru că acum a reușit performanța să adune în jurul ei votul și simpatiile unor segmente din societate cu agende și interese diverse. Acum alegerea aliaților trebuie să fie mult mai atentă, așa că repetarea scenariului din vara anului 2019, a „majorității de conjunctură” cu PSRM, PD sau Pro Moldova, ar anula din start orice proiect politic pro-european în contextul alegerilor anticipate. Ar însemna sfârșitul brusc al unui capital de încredere și suport politic câștigat cu greu în decurs de ani.

Iohannis, un partener de dialog al Maiei Sandu?

De asemenea, Maia Sandu are susținerea președintelui Klaus Iohannis și a Berlinului într-un moment pandemic dificil pentru toate statele lumii, însă acum deschiderea Bucureștiului va fi la vedere. Cel mai probabil la începutul anului viitor, Klaus Iohannis va marca această susținere printr-o vizită diplomatică la Chișinău prin care va reitera sprijinul său politic pentru partida pro-europeană. Dincolo de aceste considerente, poate că acum este timpul că Bucureștiul să devină și un jucător economic activ pe piața moldavă în contextul în care avem nevoie de forță de muncă și produse agricole moldovenești.

Fără o agendă de politică externă axată pe spațiul R.Moldova și o prezență economică activă vom pierde încă un moment prielnic pentru construcția proiectului ”RE-UNIRII”. Mandantele politicienilor sunt trecătoare, însă măcar acum în ceasul al doisprezecelea să ne asumăm un obiectiv major pe termen lung. În opinia mea, Bucureștiul nu va prelua inițiativa pentru că a cedat toate opțiunile de joc în R.Moldova Germaniei. De asemenea, mai avem încă un jucător tăcut aici: Ungaria.

„Noi, preşedinţii României, Cehiei, Estoniei, Letoniei, Lituaniei, Poloniei şi Slovaciei, o felicităm pe doamna Maia Sandu cu prilejul învestirii sale ca Preşedinte al Republicii Moldova. Maia Sandu a primit un mandat ferm de la cetăţenii Republicii Moldova care aşteaptă schimbări, o agendă de reforme mai ambiţioasă, democraţie şi legături mai strânse cu Uniunea Europeană”, se arată într-o declarație a Administrației Prezidențiale pentru Agerpres.

Cei şapte şefi de stat îşi exprimă sprijinul „deplin” pentru Maia Sandu şi eforturile sale de a consolida implementarea reformelor, „pe baza valorilor democratice, libertăţilor fundamentale şi a statului de drept”.

„O susţinem pe doamna preşedinte Maia Sandu în demersurile sale de a dezvolta în Republica Moldova un sistem democratic funcţional, care să reflecte voinţa cetăţenilor Republicii Moldova. De asemenea, suntem dispuşi să împărtăşim din experienţa noastră privind reformele şi procesul de integrare europeană, demers care ar putea contribui la prosperitatea şi bunăstarea Republicii Moldova pe calea sa către Uniunea Europeană”, se arată în textul declaraţiei.

De asemenea, cei şapte preşedinţi îşi reiterează sprijinul „ferm” pentru independenţa, suveranitatea şi integritatea teritorială a Republicii Moldova, precum şi pentru „calea europeană” aleasă de cetăţenii Republicii Moldova.

Citește și:

EXCLUSIV. Republica Moldova, de la criza politică la alegerile anticipate. INTERVIU cu deputatul Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS) Radu Marian

 

 

 


Ne-ar plăcea să aflăm ce crezi despre cele de mai sus...

comments icon 0 comments
bookmark icon

Write a comment...

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.