Sindicalist: Situația salarizării de la CFR a ajuns într-un hal fără de hal. Cu ce revendicări va merge la negocieri F.N.S.I.F.

-


Cristi Ionișor, secretar general al Federației Naționale Sindicale din Infrastructura Feroviară (F.N.S.I.F.), a vorbit, pentru Jurnalistii.ro, despre cele 5 obiective de pe lista cu care reprezentanții federației participă la negocierile cu CNCF “CFR”S.A.

1.Reintroducerea coeficienților de ierarhizare, pentru obținerea unui sistem de salarizare echitabil pentru fiecare angajat/funcție/meserie din cadrul CNCF CFR SA, care să țină seama de principiile de bază ale salarizării: pregătire profesională, competențe, responsabilități, experiență și volum de muncă, asigurarea dreptului la negociere individuală, precum și de creșterea constantă a salariului de baza minim brut pe țară și de efectele IPC – rată inflației anuale- având ca finalitate o creștere a venitului salarial al angajaților între 15 și 20% (luând în considerare și modificările la Anexă 2).

2. Analizarea Anexei 2 privind numărul claselor de salarizarea pentru fiecare funcție/meserie și reașezarea acesteia pe o ierarhie salarială care să țină seama de: principiile de bază ale salarizării, organizarea și complexitatea sacinilor, participarea la activitatea specifică raportată la  volumul de muncă, ierarhia profesională execuție/decizie, implicațiile și răspunderile aferente funcțiilor și meseriilor din Anexă.

3. Completarea Contractelor Individuale de Muncă – C.I.M. cu toate elementele constitutive ale venitului salarial, în conformitate cu prevederile legale. Completarea prevederilor CIM cu privire la tot ce înseamnă contraprestație a muncii ce se transformă în sume de bani- drept salarial al angajatului, pe durata contractului individual de muncă și acordarea acestor drepturi în mod unitar pentru toți angajații CFR SA,  cu aceeași meserie/funcție/loc de muncă/post de lucru, conform prevederilor legale (Codul muncii și CCM).

4. Acordarea tichetelor de masă pentru timpul efectiv lucrat, în cazul orelor suplimentare efectuate de angajați atunci când sunt compensate cu timp liber plătit,  în special de personalul turant și creșterea valorii alocației de hrană – tichet de masă – la 15 lei/ conf.prevederilor legale.

5.Acordarea de salarii compensatorii în caz de concedieri colective în funcție de vechimea în muncă și  corelat cu nivelul salarizării la momentul concedierii. Angajații CFR SA au meserii și pregătire pentru activități specifice sistemului feroviar ce sunt restrictive pe piața muncii, la reîncadrarea în muncă în alte domenii de activitate, în caz de disponibilizări. Pentru o protecție socială reală în vederea asigurării intervalului de timp pentru o eventuală reconversie profesională este imperios necesar asigurarea unui venit decent.

În prima ședință, care a avut loc joi, 17 mai, s-a stabilit calendarul negocierilor, următoarea întâlnire urmând a avea loc în data de 22 mai. Din partea sindicatelor vor participa la discuții reprezentanții Federației Mișcarea Comercial, Federația Drum de Fier și Alianța Federaților Tehnice Feroviare din România.

„Din păcate, liderii celor trei organizații sindicale văd diferit prezentarea problemelor angajaților”, a declarat sindicalistul Cristi Ionișor, secretarul general al Federației Naționale Sindicale din Infrastructura Feroviară.

De departe, cea mai stringentă problemă o reprezintă coeficientul de ierarhizare, care a fost scos încă din anul 2009. Salarizarea, susține sindicalistul, a ajuns într-un hal fără de hal din cauza scoaterii coeficientului de ierarhizare.

„Salarizarea la CFR era bazată pe un coeficient de ierarhizare care implica o formulă de calcul. Clasa I de salarizare era cel puțin egală cu salariul minim la nivel național. Până în anul 2009, această clasă era superioară salariului minim pe economie. Din 2013, au apărut problemele. De fapt, din 2011 la CFR Marfă și apoi la Infrastructură. S-a renunțat la acești coeficienți pentru că, în practică, obligă angajatorul să păstreze o ierarhie constantă a salariilor. Dar asta înseamnă o angajare a bugetului și pe anul următor pentru că, de exemplu, dacă se știe pe baza programului de guvernare că va crește salariul minim cu x lei, când se fundamentează bugetul, având coeficientul cuprins în contractul colectiv de muncă, trebuie luată în calcul o sumă de bani care să facă față coeficienților”, a mai precizat Ionișor.

Sindicalistul a vorbit și despre majorarea salarială de 5-6% pe care o permite bugetul în prezent. Ce înseamnă o astel de creștere a salariului în absența coeficientului de ierarhizare, iar 13,5% dintre angajați primesc salariul la nivelul salariului minim național? Cei 13,5% dintre angajați, respectiv 3.000 de oameni, sunt calificați și fac parte dintre cei 45% care, timp de un an și jumătate, respectiv în 2015-2016, au fost la fel salarizați, adică la nivelul salariului minim național.

„În lipsa acestor coeficienți de ierarhizare, se aplatizează sistemul de salarizare. Se ajunge ca un muncitor calificat, cu gradul de pregătire nivelul 3, să-l ajungă cu salariul pe cel cu gradul 2 și în curând și pe cel cu gradul 1”, a mai explicat Cristi Ionișor.

Sindicalistul amintește de o ordonanță privind disciplina financiară care stipulează că cheltuielile de personal pot fi mărite în funcție de productivitatea muncii etc. „Aplicând coeficienții, se obligă pentru viiitor să facă schimbări. Și nimeni din conducerea companiei nu-și ia responsabilitatea pentru viitor”, a mai spus sindicalistul.

În 2015, 2016 și 2017, potrivit acestuia, s-au făcut economii la fondul de salarii, în condițiile în care salarizarea angajatilor de la CFR este sub orice critică. „Și-au permis să facă economii de milioane de lei. Noi le-am atras atenția că a face economii pe spatele angajaților CFR, în condițiile în care salariile sunt jalnice, este strigător la cer. E clar că o economie care administrează ceva nu are cum să facă profit, că nu are din ce. Dacă infrastructura ar fi fost pusă la punct, adică să nu existe viteze comerciale de 40 km/h, ci de 160 km/h, s-ar fi înghesuit operatorii de transport pe calea ferată, călătorii să urce în trenuri si ar fi scos profit. Deci s-a realizat profit pe hârtie”, a mai spus sindicalistul Cristi Ionișor.

Sindicalistul a vorbit și despre inflație, comparând valoarea inflației din 31 martie 2018 cu cea din 31 martie 2009, ultimul an în care s-a aplicat coeficientul. Diferența dintre cele două valori este de 26%.

„Luăm în calcul și inflația din mai 2018, care este de 5,2%. Dacă se va da o majorare salarială de 5%, ce creștere reală va fi? Până în 2013, am avut în contracte un articol care spunea că se face indexarea, dar l-au scos și pe acela. Deci nu se face nicio corelare între salariul minim pe economie și inflație. Nimic”, a mai precizat acesta.

Din anul 2009, ceferiștii au pierdut 40% din salariu. ”În 2009, bugetarii au pierdut 25% dar i-au recuperat. La CFR, lucrurile s-au întâmplat cum nu se putea mai rău. Atunci, nouă nu ne-au umblat la salarii, dar ne-au spus că nu ne mai dau nicio primă, nicio indemnizație, nimic. Și toată lumea a fost mulțumită. Noi am pierdut vreo 15%: prima de Crăciun, de Paște și de Ziua Feroviarului. Diferența a fost că bugetarilor li s-a luat 25% și atât, însă la noi au început cu sporuri mai puține sau parțial acordate, dispariția coeficientului de ierarhizare, dispariția articolului 8, deci nicio creștere salarială care să acopere măcar inflația”, potrivit lui Ionișor.

Despre contractul individual de muncă

Un alt obiectiv cu care se va merge la negociere este cel privind completarea contractelor individuale de muncă în conformitate cu prevederile legale. ”Noi nu avem contractele individuale de muncă completate cum ar trebui. Nu avem sporurile trecute în contractele individuale de muncă, deși acestea sunt trecut în contractele colective de muncă”, a precizat Ionișor.

Despre Statut

Adoptarea Statutului feroviarului este așteptată de o perioadă lungă de timp, însă proiectul se tot împotmolește la autorități care trebuie să-l gireze.

”În luna noiembrie, proiectul de Statut a ajuns la guvern și au spus că decât să-i dea aviz negativ mai bine să-l amâne. Și amânat a rămas. Deci proiectul de Statut nu s-a mai întors la Comisia de Muncă din Camera Deputaților. Proiectul a trecut adoptat tacit de către Senat în forma pe care o are acum. Până acum, două comisii au dat avize pozitive, iar alte două au dat avize negative. Și trebuie să ne mai vină alte două avize. Toate avizele se strâng la Comisia de Muncă care face un raport ce are nevoie de votul plenului. Am făcut memorii peste memorii PRIN CARE LE-AM EXPLICAT AUTORITĂȚILOR CÂT DE IMPORTANT ESTE ACEST STATUT”, a mai explicat sindicalistul.

Dacă un ceferist nu mai corespunde medical și psihologic postului pe care lucrează, el poate rămâne șomer, în absența Statutului care să stipuleze pensionarea la o vârstă decentă. Odată cu înaintarea în vârstă apar, în mod firesc, probleme, mai ales la ceferiștii care lucrează și noaptea.

Sindicalistul va încerca să convingă autoritățile că un ceferist ar trebui să opteze pentru ieșirea la pensie începând cu vârsta de 55 de ani, din cauza condițiilor speciale de muncă care impun o ieșire timpurie din activitate.

”Autoritățile nu înțeleg că ceferiștii, mai ales, nu-și pot desfășura activitatea eficient și la 60 de ani. Munca la foc continuu nu ar trebui să existe și la 60 de ani în cazul ceferiștilor. Am dori să putem opta ca la 55 de ani să ieșim la pensie. Dacă ar face media orelor de concediu medical pentru plaja vâstelor cuprinse între 50 și 60 de ani, s-ar observa că implică cea mai mare cheltuială. Cei mai mulți dintre ceferiștii care își iau concediu medical au vârste cuprinse între 55 și 60 de ani. Iar concediu medical înseamnă și ore suplimentare pentru că un coleg trebuie să te înlocuiască”, a conchis sindicalistul Cristi Ionișor.

Citește și:

Declarație nefericită a ministrului Muncii: La ce mai vor să dea foc ca să preia guvernarea


Ne-ar plăcea să aflăm ce crezi despre cele de mai sus...

comments icon 0 comments
bookmark icon

Write a comment...

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.