Anularea tezelor și olimpiadelor condamnă elevii României la mediocritate. Marian Staș:”Nu se poate face educație fără o evaluare așa cum se cuvine”

-


Pandemia de coronavirus se dovedește a fi încă un moment ratat de ministrul Educației, Monica Anisie, de a mai reforma cu adevărat învățământul din România, când s-ar fi putut lua cu adevărat un set de măsuri constructive în sprijinul elevilor și profesorilor. Interesele electoral-politicianiste au primat ca întotdeauna în acești 30 de ani de faliment moral, intelectual, social și economic al unei Românii pierdute încă în tranziție. Fără a avea un grad ridicat de infectare în școli, guvernarea liberală a luat decizia de a trece ”peste noapte” cursurile pe online, fără a se ține cont că foarte mulți elevi sunt condamnați din start la analfabetism și abandon școlar din lipsa accesului la resurse (internet și tablete). Și ca tabloul prăbușirii școlii românești să fie complet, Monica Anisie a anunțat că elevii vor mai susține tezele în anul școlar 2020-2021, iar organizarea olimpiadelor s-a suspendat.

Asemenea decizii prost gândite au rolul să condamne încă o generație de elevi la analfabetism și totodată să sporească și mai mult abandonul școlar precum și decalajul dintre școlile din mediul urban și cel rural. Adevărată față a educației se vede an de an prin prisma rezultatelor obținute la Evaluarea Națională și Bacalaureat, cât și pe piața muncii. Un alt indicator care ne-a arătat adevărată faţă a Educaţiei, şi peste care s-a aşternut uitarea tuturor celor interesaţi, a fost ultimul raport PISA al Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD) din decembrie 2019, unde elevii români au obţinut un punctaj slab în clasamentul PISA, locul 47 din 79 de țări.

Cea mai scăzută performanță s-a înregistrat la matematică, dar prăbuşirea a fost pe toată linia: literaţie şi ştiinţe. Cu un procent de 44 % analfabetism funcţional, peste acest tablou sumbru a mai venit încă o confirmare pentru corifeii de la şefia Educaţiei că lucrurile merg pe o direcţie greşită: şi anume rezultatele înregistrate de elevi la Evaluarea Naţională 2020.

Oare acești elevi și profesori vor mai putea recupera vreodată materia care s-a pierdut la lockdownul din primăvară? Ce se întâmplă acum cu elevii care nu acces la resurse pentru a fi la zi cu predarea de pe online? Sunt întrebări la care ar trebui să răspundă toți cei care ”ne cerșesc voturile” în plină pandemie, dar nu îi va întreba nimeni pentru că oamenii sunt lași și nepăsători față de viitorul copiilor lor.

Până atunci, Educația din România se cufundă în mediocritate și analfabetism, fără ca politicianului trecător sau peren în funcție să îi pese cu adevărat de acest lucru întrucât îi pică precum o mănușă.

În acest sens,consultantul în Educaţie şi preşedinte al Clubului Liderilor Mileniului Trei, Marian Staş, a declarat, pentru Jurnaliştii.ro, că anularea tezelor și olimpiadelor școlare reprezintă un act în contra naturii Educației, iar mesajul transmis de la vârf este  prost și nefericit.

sursa foto: Agorapress

”Este un mesaj extrem de nefericit, foarte prost. Eu am și pus în spațiul public sintagma ”triumful mediocrității asupra meritocrației” pentru că a venit de la un profesor anunțul că tezele se suspendă și se înlocuiesc cu altceva, iar olimpiadele nu se mai țin. Acest lucru este în contra naturii educației. Aici, nu mă refer la ideea de competiție, ci la nevoia firească de evaluare riguroasă, atunci când și olimpiadele și tezele se desfășoară cinstit și meticulos. Sunt elemente care definesc fibra procesului educațional și nu se poate face educație fără o evaluare așa cum se cuvine, iar ideea cu eseuri și alte paliative nu rezolvă problema din mai multe puncte de vedere. Și de multe ori are noimă. Am auzit de multe ori domne a avut o zi proastă și a luat trei la teză. Păi, nu am cum să am o zi proastă la teză sau olimpiadă, dacă mă pregătesc temeinic și de multe ori viața acționează la intervale precise de timp. Ideea de a da o teză și de ai pune pe elevi să focalizeze în 50 de minute are noima ei, ca lecție de viață. Toate probele astea se desfășoară contratimp și sunt o formă de exercițiu și înseamnă a performa la stadiul maxim de concentrare și de timp”, a declarat, pentru Jurnaliștii.ro, consultantul în Educație, Marian Staș.

Potrivit acestuia, mesajul transmis de ministrul Educației în legătură cu anularea tezelor și suspendarea olimpiadelor în anul școlar în curs caracterizează un comportament managerial mediocru.

”Nu s-au pregătit și au lăsat procesul educațional de izbeliște și ca infrastructură și ca tot…”

”Mesajul este nefericit și caracterizează un comportament managerial și de leadership mediocru al ministrului, și după cum îți aduci aminte pe 30 martie în scrisoarea deschisă, în loc să emită un Ordin de Ministru prin care să reglementeze modul de funcționare al învățământului online, primul lucru pe care l-a spus a fost  că nu se evaluează și nu se pun note. În Ordinul din aprilie le cerea profesorilor să se consulte cu părinții când punea notele. O conduită care înseamnă mediocritate. Asta este revolta mea. Societățile profesionale au reacționat, dar rostul autoritatii centrale care coordonează politica de educație nu este de a da mesaje de genul acesta: închideți tot și plecati acasa! Trebuia un mesaj de continuitate. Linia asta de minimă rezistență mediocră mă revoltă. Deci: închidem școlile! În spațiul școlii, riscul de infectare este mic, plus că marile organizații (OMS, UNICEF, OECD) au recomandat ideea de a ține școlile deschise până în ultima clipă. În momentul când îmi este frică iau măsuri de frică și asta au făcut. În august trebuia să îi testeze pe profesori, să se ocupe de ei. În momentul când au dat cu capul de zid, primul lucru pe care l-au făcut a fost să închidă școlile. Suntem duși cu capul? Randamentul educației online este scăzut prin definiție, dar mesajul este prost care vine de la vârf: este ușor să închizi și mai greu să deschizi”, a adăugat Marian Staș.

În schimb, ministrul Educației a anunțat sâmbătă la Știrile Pro tv că tezele școlare nu se mai susțin în acest an școlar și vor fi înlocuite cu evaluarea sumativă.

”În ceea ce privește susținerea tezelor, după consultarea pe care am avut-o cu toți factorii implicați, am luat decizia ca acestea să nu se mai susțină anul acesta școlar”, a declarat ministrul Educației, Monica Anisie.

Anunțul acesteia a venit  la două zile după ce președintele Klaus Iohannis și premierul Ludovic Orban au decis ca toate școlile din țară să treacă în scenariul roșu, cu predare exclusiv online. De asemenea și olimpiadele și concursurile școlare au fost suspendate.

“Să nu uităm că tezele se susțin la doar două sau trei discipline, în rest se realizează evaluarea sumativă. Deci, tezele nu se susțin, însă au fost înlocuite cu evaluarea sumativă. Pentru elevii de clasa a VIII-a și a XII-a, începând cu semestrul al doilea, pe lângă aceste lecții pe care le vom face, vom avea măsuri concrete. Vor fi teste de antrenament săptămânale, disponibile și acum pentru elevi pe site-ul Ministerului Educației, vom continua programul teleșcoala și vom continua și pregătirea față în față”, a ministrul Educației, la Știrileprotv.

În ceea ce privește cele 250.000 de tablete destinate elevilor fără posibilități, Anisie a spus declara în octombrie că acestea vor ajunge la acești copii până la finalul lunii decembrie. În momentul de față, numai 26.000 de tablete au ajuns la copiii din zonele defavorizate.

 

Citește și:

Iohannis a convocat o nouă ședință la Cotroceni cu Executivul și managerii unor spitale pe tema măsurilor anti- COVID 19


Ne-ar plăcea să aflăm ce crezi despre cele de mai sus...

comments icon 0 comments
bookmark icon

Write a comment...

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.