UPDATE. Dezbaterea Statutului Feroviarului a fost amânată cu o săptămână

-


UPDATE 13.52: După 2 ore şi jumătate de dezbateri, la cererea opoziţiei, deputaţii de la Comisia de Muncă au decis continuarea discuţiilor pe seama Statutului pentru săptămâna viitoare. La discuţiile de astăzi a participat şi ministrul Lucian Şova, timp de circa 20 de minute.

Proiectul de lege privind Statutul Personalului Feroviar se află pe ordinea de zi a ședinței de marți a Comisiei de Muncă a Camerei Deputaților. Timp de doi ani, acest proiect de lege atât de așteptat de ceferiști a stat pur și simplu în sertarele acestei comisii din diferite motive nesemnificative. La ora actuală, dezbaterea acestui document nu mai are nicio miză pentru ceferiști întrucât a fost golit de conținut, nefiind reglementată vârsta de pensionare. Din cauza condițiilor speciale de muncă, cu un impact puternic negativ asupra stării de sănătate, un ceferist ar trebui să opteze pentru ieșirea la pensie începând cu vârsta de 55 de ani și nu cum este în prezent.

 

În urmă cu doi ani, în luna decembrie, proiectul de lege privind Statutul feroviarului a fost adoptat tacit de Senat. Forma care a ieșit de la Senat poate fi consultată aici.

La 1 februarie 2017, proiectul a fost depus la Camera Deputaților și în aceeași lună a trecut pe la Comisia Juridică, unde a fost avizat negativ, și pe la Comisia pentru Drepturile Omului, unde a primit aviz pozitiv.

Din februarie 2017 și până în noiembrie 2018, proiectul a zăcut în sertarele Comisiei de Muncă condusă de pesedistul Adrian Solomon.

De ce acum?

Ceferiștii au cerut adoptarea acestui statut în repetate rânduri, inclusiv în stradă, însă de fiecare dată obțineau numai promisiuni.

Prima discuție serioasă despre Statut a avut loc la mijlocul lunii octombrie între ministrul Lucian Șova și sindicaliști la Consiliului Național al Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane. Ministrul a recunoscut că nu i-a păsat niciodată de acest document esențial pentru ceferiști, dar a promis că de acum înainte îl va susține puternic.

„Nu am abordat problema Statutului de la început ca o prioritate și m-am bazat pe faptul că e mai degrabă o componentă de ministerul Muncii, parlamentară și am fugit de ea. Între timp, cred că a venit momentul ca acest lucru să se schimbe. (…) Bazat pe discuțiile pe care le-am avut, cel puțin cu managementul, cu liderii sindicali și în primul rând cu Grigore Mare, i-am asigurat și vă asigur și pe dvs. că în această sesiune parlamentară voi cataliza discuția. Aici vă spun așa între noi și toată lumea că principalul actor trebuie să fie sindicatul. Și disponibilitatea mea de a susține aceste demersuri. Negocierea e de sistem, de minister al Muncii și în afară de a susține demersul, să-mi folosesc influența politică legitim, transparent pe care trebuie s-o aibă ministrul Transporturilor cu ministrul Muncii, cu primul ministru, lucrul acesta trebuie făcut foarte pragmatic și de o manieră foarte persuasiv de către reprezentanții dvs”, le-a transmis atunci ministrul sindicaliștilor de la FNFMCV. 

La sfârșitul săptămânii trecute, conducerea Federației Sindicatelor Transportatorilor din România (FTSFR) împreună cu președintele CSN Meridian – Ion Popescu ar fi mers inopinat la ministerul Muncii pentru a discuta cu ministrul Olguța Vasilescu. O sursă apropiată de FTSFR a declarat pentru Jurnaliștii.ro că Olguța Vasilescu le-ar fi spus că nu este de acord cu creșterea vârstei de pensionare și le-a promis că va trimite Statutul în Parlament însă fără punctele privind vârsta de pensionare și pensia de serviciu, adică esența acestui statut. Aceștia au fost de acord, deși FSTFR este o federație a mecanicilor de locomotivă, care, în prezent, pot ieși la pensie la vârsta de 52 de ani. Cei mai mulți muncesc însă și până la 65 de ani din cauza lipsei de personal.

Pe grupurile de Facebook ale ceferiștilor, am găsit postarea unui „păzitor de macazuri” în care este semnalată inutilitatea Statutul Feroviarului în forma în care se află acum la Comisia de Muncă de la Cameră.

Toți ne dorim (sau ne doream) statul feroviarului….de ce? Până mai ieri …eu îmi doream acest statut pentru cel puțin trei motive : 1. Valoare salariu (coeficienți ierarhizare)… 2. Valoare pensie (procent raportat la venitul din activitate)…și … 3. Vîrsta de pensionare (posibilă …când “nu ne mai țin curelele”). Ce am înțeles (eu) că a mai rămas? Dacă despre primele 2 motive….se “vehiculează” că salariul va fi stabilit (se pare/nimic sigur) față de acei coeficienți în funcție de “studii” …iar despre valoarea pensiei se pare că s-a abandonat (definitiv) discuția “pe procente”…din motivele prezentate(pe la colțuri) cum că “nouă lege a pensiilor”…ar rezolva acceptabil problema…, … Despre vârsta de pensionare….NIMIC…s-au mai bine zis…FĂRĂ SPERANȚE!

Nu contează că o treime din activitate o desfășurăm noaptea (se știe care este prețul sănătății)….

Nu contează condițiile de muncă grea, periculoase sau nocive (alt preț pentru sănătate)…..

Nu contează condițiile de lucru în locuri de muncă izolate (riscuri suplimentare încadrate de lege în mod special și cu alt preț pentru sănătate)…

Nu contează starea deplorabilă a utilajelor și a instalațiilor cu care suntem nevoiți să lucrăm (alți factori de risc suplimentari creați și cu alt preț pentru sănătate…)

Nu contează naveta la locul de muncă sau lucrul fără zile de repaus săptămânal..și orele suplimentare (alt preț pentru sănătate..) ,,,Dacă pentru unii nu contează…pentru noi contează…iar odată cu înaintarea în vârstă…mai ales după 50 de ani….prețul este mult mai scump plătit în SĂNĂTATE…iar dacă nu mai ai cu ce să plătești…fiind mult prea bolnav… DEVII ȘOMER…pentru că nu mai treci testele medicale și psihologice!!!

Suntem singurii lucrători …care lucrează “foc continuu”…zi/noapte….în condiții pentru care se primesc sporuri(paleative)…și suntem OBLIGAȚI să trecem bareme medicale pentru a putea muncii și la 60 de ani! Unii spun că UE e de vină….că nu “vrea vârste de pensionare mai mici”…. Poate că așa este…dar UE …. NU ȘTIE SIGUR că într-un stat “social” (definit prin Constituție)… NEPĂSAREA față DE ASTFEL de LUCRĂTORI ESTE LA COTE MAXIME…IAR SPERANȚA LOR DE VIAȚă ESTE LA COTE MINIME! Decât un statut adoptat cu nepăsare…mai bine nu îmi mai doresc NIMIC!

În 1941 Legea 558 – STATUT personal din căile ferate – Art.134 – “Punerea în retragere din oficiu pentru limita de vârstă”…era la 60 de ani pentru toți feroviarii…și facultativă la 57 de ani…pentru “funcționarii și agenții din categoriile II-XIV inclusiv”…..

În 1945 Legea 475 – STATUT – Art.77 – “Punerea în retragere din oficiu pentru vârstă sau vechime în serviciu”…la 57 ani bărbații și 52 de ani pentru femei…iar “facultativ” 53 bărbații și 48 pentru femei…. Dacă în acele vremuri grele de război și imediat după război)…statul (care nu era definit că “social” prin Constituție)…. ÎNȚELEGEA că le sunt CUVENITE aceste drepturi…. …..Poate ne lamurește cineva… de ce în vremurile zilelor noastre (chiar dacă trenul merge cu aceeași viteză –sau mai mică decât atunci)…STATUL social (politicieni și guvernanți) NU ÎNȚELEGE ACELAȘI LUCRU?…

Din cauza UE?….Mă îndoiesc…atât timp cât lucrătorii feroviari din UE au aceste drepturi (salarizare, corectă, pensie echitabilă și vârstă de pensionare redusă)… și în Franța, Germania, Belgia, Austria sau Polonia!”.

Dacă un ceferist nu mai corespunde medical și psihologic postului pe care lucrează, el poate rămâne șomer și de aceea este important ca în Statut să se stipuleze pensionarea la o vârstă decentă. Iar odată cu înaintarea în vârstă apar, în mod firesc, probleme, mai ales la ceferiștii care lucrează și noaptea.

Ceferiștii care muncesc la foc continuu din cauza lipsei de personal nu-și pot desfășura activitatea eficient și la 60 de ani. Iar cei mai mulți dintre ceferiștii care își iau concediu medical au vârste cuprinse între 55 și 60 de ani. Iar asta vine la pachet cu ore suplimentare pentru că un coleg trebuie să acopere tura.

Factorii de decizie de la noi compară standardul de ieșire la pensie cu cel din UE în condițiile în care, În România, speranța de viață nu ajunge la nivelul celei din UE. În plus, nu se asigură niciun fel de condiții de muncă. Iar în acest moment, CFR încă mai funcționează datorită oamenilor care muncesc în ciuda condițiilor mizerabile și a salariilor de nimic.

 


Ne-ar plăcea să aflăm ce crezi despre cele de mai sus...

comments icon 0 comments
bookmark icon

Write a comment...

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.