Statutul personalului feroviar se află în mâinile ministrului Șova. Interviu cu sindicalistul Viorel Istrate

-


Proiectul de Lege privind Statutul personalului feroviar se va regăsi pe agenda de lucru a Ministerului Transporturilor în cursul lunii aprilie, a declarat, într-un interviu pentru Jurnalistii.ro, Viorel Istrate, secretarul general al Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial (FNFMC). Așadar, statutul se află, în prezent, la noul ministru al Transporturilor, Lucian Șova, care a avut deja două întâlniri la nivel de sindicate finalizate cu planuri de redresare a companiilor aflate în moarte clinică.

Jurnalistii.ro: Ce noutăți aveți despre Statut care este așteptat de toți ceferiștii care mai cred că aceste companii se pot redresa?

Viorel Istrate: Proiectul de Lege privind Statutul personalului feroviar se află la Ministerul Transporturilor spre analiză și formularea unui punct de vedere pozitiv pe text care să conveargă către adoptarea lui.  În cadrul  Comisiei pentru Transporturi și Infrastructură din Camera Deputaților, reunită la dată de 21 februarie, reprezentanții Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane,  prezenți la reuniune, au reiterat necesitatea adoptării proiectului de Lege. Referitor la acest subiect, membrii comisiei au arătat că se poartă corespondență cu membrii Comisiei pentru Muncă și Protecție Socială în sensul soluționării favorabile a cerinței imediat după ce Ministerul Transporturilor va redepune proiectul de Lege pentru emiterea rapoartelor.

În calitate de cel mai mare sindicat, ați reușit să purtați o discuție serioasă cu ministrul Transporturilor?

Până în clipă de față au fost realizate două întâlniri oficiale cu noul Ministru al Transporturilor în 26 februarie și 4 martie. La prima au participat reprezentanții federațiilor sindicatelor feroviare și conducerea ministerului, iar la cea de-a două au participat și reprezentanții managementului unităților de cale ferată. Au fost analizate situațiile tehnico-economice și au fost dispuse măsuri pe termen scurt și mediu care să permită ameliorarea sau înlăturarea factorilor care îngreunează activitatea și generează înregistrarea de indicatori economici slabi. Concret, s-a dispus întocmirea de planuri pentru:

-achiziționarea de utilaje moderne cu care Compania Națională de Căi Ferate CFR SA să poată accelera procesele de întreținere și reparații la infrastructură publică feroviară în regie proprie;

-achiziționarea de material rulant nou sau second hand care să răspundă atât nevoilor de mobilitate ale românilor, cât și exigențelor unui transport civilizat. Concomitent vor fi continuate în regim accelerat activitățile de reparații și întreținere a materialului rulant existent;

-continuarea programului RO-LA de transport a vehiculelor rutiere grele pe vagoane;

proiectul de Lege privind  Statutul personalului feroviar se va regăsi pe agenda de lucru a Ministerului Transporturilor în cursul lunii aprilie 2018.

Un ceferist care a citit știrea potrivit căreia s-au estimat pierderi de peste 367.00.000 lei la bugetul estimat pentru CFR Călători pe 2018 ar trebui să se îngrijoreze pentru locul de muncă?

Într-o economie de piață  funcțională cele mai sigure și bine plătite locuri de muncă se regăsesc la firmele care realizează performanță pentru clienți. Sigur că un buget structurat pe o asemenea pierdere este de natură a îngrijora. Însă, cu un management funcțional axat pe adoptarea de măsuri energice și implementarea acestora, riscul de a se pierde locuri de muncă este redus la minimum. În clipă de față nu se pune problema elaborării și implementării de programe care să conducă la disponibilizări de salariați. 

Ceferiștii se plâng de condițiile de muncă și pe bună dreptate, iar CFR nu investește în infrastructură și cu atât mai puțin în angajații săi. Cât mai poate continuă o astfel de situație și vă întreb acest lucru pentru că, în ciuda a tot, românii aleg totuși să călătorească cu trenul?

În ultimii zece ani, Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane  a inițiat nenumărate demersuri la toate instituțiile statutului  cu privire la starea sectorului feroviar românesc și posibilele soluții de înlăturare a deficiențelor. Au fost organizate și acțiuni specifice: pichetări, mitinguri, greve. În cursul anului trecut a fost organizată și o campanie de conștientizare a opiniei publice asupra rolului sectorului feroviar românesc în ecuația mobilității cetățenilor. De fiecare dată au fost arătate vulnerabilitățile acestui sector și nevoile de finanțare.

În ciuda faptului că mai toată lumea recunoaște subfinanțarea cronică a sectorului feroviar, sumele de bani alocate anual au scăzut, acest lucru împiedicând dezvoltarea corespunzătoare care să conducă la ridicarea nivelului calitativ al serviciilor oferite clienților și implicit la îmbunătățirea condițiilor de muncă asigurate lucrătorilor feroviari.

Având în vedere că numărul călătorilor crește de la an la an, este adevărat nu cu procente spectaculoase, dar totuși în progresie, crește tot mai mult nevoia de finanțare atât în ceea ce privește infrastructură feroviară, cât și materialul rulant, toate aceste lucruri fiind cunoscute la nivel guvernamental.

În ciuda faptului că mai toată lumea recunoaște subfinanțarea cronică a sectorului feroviar, sumele de bani alocate anual au scăzut, acest lucru împiedicând dezvoltarea corespunzătoare care să conducă la ridicarea nivelului calitativ al serviciilor oferite clienților și implicit la îmbunătățirea condițiilor de muncă asigurate lucrătorilor feroviari.

Ce planuri concrete aveți pentru următoarea perioadă?

Sigur că evoluțiile nu tocmai favorabile înregistrate în sectorul feroviar românesc implică și reacții pe măsură din partea tuturor actorilor implicați: ministere, management, sindicate, întreaga comunitate feroviară până la urmă.

În ceea ce ne privește, vom monitoriza îndeaproape toate procesele ce se vor dezvolta la nivelul ministerului și unităților feroviare și vom acționa în consecință pentru atingerea următoarelor obiective:

– adoptarea Legii privind Statutul personalului feroviar;

-implementarea planurilor care să conducă la accelerarea proceselor investiționale în infrastructură feroviară și achiziția de material rulant;

-pregătirea în detaliu a negocierilor pentru noul contract colectiv de muncă;

-inventarierea condițiilor de muncă asigurate salariaților și promovarea nevoilor la nivelul conducerilor unităților feroviare;

-susținerea la toate nivelurile organizatorice a nevoilor de finanțare a sectorului feroviar românesc.

Mai puteți citi și:

De ce întârzie adoptarea Statutului personalului feroviar


Ne-ar plăcea să aflăm ce crezi despre cele de mai sus...

comments icon 0 comments
bookmark icon

Write a comment...

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.